PDA

Επιστροφή στο Forum : "Σωστό" μήκος του Καβαλάρη ? ? ?



JOJOS
08.01.2007, 15:38
Γειά χαρά παίδες. Καινούργια απορία:
Υπάρχει κάποια φόρμουλα για το μήκος του καβαλάρη ? ? ?

Σε 3 μπουζούκια που έχω, μέ εξωτερικές διαστάσεις καπακιού ίδιες περίπου (<0,5 cm διαφορές), έχω 3 διαφορετικά μήκη στούς καβαλάρηδες. 11,5 - 12,5 - 14 cm.
Επειδή σχεδιάζω ένα τρίχορδο, μου δημιουργήθηκε η απορία άν υπάρχει κάποιο "στάνταρ" μήκος για τον καβαλάρη.

Άλαξα τους καβαλάρηδες μεταξύ τους, και έχω την εντύπωση οτι οσο πιό μακρύς τόσο περισσότερα μπάσα, και το αντίστροφο.

Άν πούμε οτι οι διαστάσεις στο καπάκι του τρίχορδου που σχεδιάζω θά είναι (εξωτερικά) 38cm X 25cm, βάσει ποιάς λογικής δίνω "σωστό" μήκος στόν καβαλάρη ?
Υπάρχει κάποια φόρμουλα ή φτειάχνω 2-3 και πειραματίζομαι με το μήκος ?


Φιλικά, Γιώργος.

theos1960
08.01.2007, 19:40
Φίλε Γιώργο,
συγνώμη για την παρέμβαση στο post σου, αλλά επ' ευκαιρία θα ήθελα να πω ότι θα είναι ευχής έργο αν κάποιος φίλος οργανοποιός δημοσιεύσει ένα μπούσουλα με τις διαστάσεις όλων των μερών που απαρτίζουν το μπουζούκι και ακόμη καλλίτερα και για κάποια άλλα όργανα της οικογένειας των λαουτοειδών...
Νομίζω πως είναι καιρός για την έκδοση ενός βιβλίου - εγχειριδίου οργανοποιίας! θα ενδιέφερε πολλούς και θα συμβάλλει τα μέγιστα στην επέκταση και συνέχεια της θαυμαστής αυτής τέχνης. Ας το σκεφτούν σοβαρά ορισμένοι εδώ σιμά...
Μια καλή αρχή θα ήταν να συστηματοποιηθούν και να συγκεντρωθούν οι διάσπαρτες πληφορορίες που υπάρχουν στο forum. Θα μπορούσε να είναι και συλλογική συγγραφική δουλειά π.χ.:
τίτλος: "Οργανοκατασκευή λαουοτειδών"
εκδόσεις: Ρεμπέτικο forum
συγγραφείς: τα μέλη

Υ.Γ.
ΑΚΟΥΝΕ Κώστας, Νίκος, Αγάπιος, Σώτος... και άλλοι που δεν θυμούμαι τώρα?

Νίκος Φρονιμόπουλος
08.01.2007, 21:08
Φίλε Theos, από το στόμα σου και στου Θεού τ`αυτί!

Όμως τι να σου πω; Όπως ίσως φαντάζεσαι, όταν πας να βγάλεις κάποιο βιβλίο, ο γνώμονας είναι πόσα κομμάτια θα πουλήσει. Και ένα βιβλίο οργανοποιίας, ας μη γελιώμαστε, στην Ελλάδα δεν έχει και πολύ αισιόδοξες προοπτικές.

Εξ`άλλου, κάποιο τέτοιο βιβλίο, για να έχει τη δέουσα σοβαρότητα και τεκμηρίωση ( να μην είναι δηλαδή κάτι σαν &#171; φτιάχτο μόνος σου&#187; ) πρέπει να είναι προιόν μακρόχρονης έρευνας, προσωπικής εμπειρίας και, φυσικά, πολύωρης εργασίας. Ε, αυτά τα πράγματα δεν μπορεί να τα κάνει κανείς - και ούτε είναι δίκαιο άλλωστε - υπέρ πατρίδος ! ( αν όχι να τα χρηματοδοτεί κιόλας ! )

Όπως επίσης θα ξέρεις, εγώ έχω έτοιμο ένα βιβλίο για τον ταμπουρά, στο οποίο περνώ και όλες τις βασικές αρχές της τέχνης του οργανοποιού και τέσσερα χρόνια τώρα, ακόμη δεν έχω κατορθώσει να το βγάλω.
Η διεθνής βιβλιογραφία από την άλλη, όσο αφορά την οργανοποιία, είναι πλουσιότατη ! Εδω, ακόμη είμαστε στο απόλυτο μηδέν! Να μην μιλήσω για την εκπαίδευση....

Εδώ και κάποια χρόνια έγινε μιά σοβαρή προσπάθεια με την ίδρυση του &#171;Σύλλογου Φίλων Καλλιτεχνικής Οργανοποιίας &#187; . Η προσπάθεια, αν και κατασυκοφαντήθηκε από όσους είχαν ακόμη μείνει στην παλιά. συντεχνιακή αντήληψη της οργανοποιίας, πιστεύω πως άφησε τη σφραγίδα της σ`αυτή την τέχνη. Δυστυχώς όμως αποδείχτηκε για μια ακόμη φορά πως στην Ελλάδα βρισκόμαστε χρόνια πίσω ( σε σχέση με την πρακτική παρόμοιων συλλόγων της Ευρώπης και της Αμερικής ).

Πιστεύω πως και εδώ τα πράγματα σιγά-σιγά αλλάζουν, και οι καταστάσεις ( και οι απόψεις ) ωριμάζουν. Αυτή η αλλαγή γίνεται όμως απελπιστικά αργά. Και χρειάζεται παραπάνω από έναν ( και δυό και τρεις ) κούκους για να φέρουν την άνοιξη ....

Αυτά επί του παρόντος , και βλέπουμε...

Νίκος Φρονιμόπουλος
08.01.2007, 21:27
Φίλε Γιώργο, όσον αφορά τον καβαλλάρη.
Είναι όντως μια σημαντική παράμετρος για την τελική διαμόρφωση του ήχου.
Σημαντικό ρόλο παίζουν τα εξής :
1. Ύψος
2. Μήκος
3. Πάχος
4. Βάρος ( σε γραμμάρια ), που προκύπτει από διαφορετικά είδη ξύλου
5. Διαμόρφωση
Με όλα αυτά τα μεγέθη μπορείς να πειραματιστείς και να βγάλεις πολλά χρήσιμα συμπεράσματα. Να θυμάσαι πως μόνο με αυτή την πρακτική μαθαίνεται και εξελίσσεται η οργανοποιία !
Όσον αφορά τώρα το μήκος, εγώ συνηθίζω να διαιρώ στα δύο το μέγιστο πλάτος και να κάνω τον καβαλλάρη ελάχιστα μεγαλύτερο.
Καλή επιτυχία!

Γιάννης Τ
09.01.2007, 09:19
Νίκο αναφορικά με τη διαμόρφωση του καβαλλάρη τι σχόλιο εχεις να κάνεις;

theos1960
09.01.2007, 10:27
Φίλε Νίκο,
Όπως φυσικά γνωρίζεις πολύ καλλίτερα από μένα, η τέχνη της οργανοποιίας είναι ζωντανή και «χρηστική», διαφοροποιείται σημαντικά από τις άλλες τέχνες, είναι ιδιόμορφη, γοητευτική, ιδιαίτερα δύσκολη και παραμετρική, τόσο σε θεωρητικό αλλά και πρακτικό τομέα και φυσικά δεν εξαντλείται στο περιεχόμενο ενός βιβλίου.
Εννοούσα μάλλον ένα μπούσουλα για τα παιδιά που ψάχνονται και κάθε τόσο και ζητάνε πληροφορίες για τις προσωπικές τους απόπειρες οργανοκατασκευών, που θα τα βοηθήσει να μην απογοητευθούν με τις πρώτες αποτυχίες και είναι πιθανόν να αναδυθούν κάποια νέα ταλέντα ώστε να συνεχίσουν την όμορφη αυτή τέχνη.
Κατανοώ τις δυσκολίες και βέβαια αντιλαμβάνομαι πόσο επίπονη και χρονοβόρος διαδικασία είναι η εμπεριστατωμένη, τεκμηριωμένη και συστηματική καταγραφή των βασικών αρχών κατασκευής ενός οργάνου, πόσο δε μάλλον μιας ολόκληρης οικογένειας, όπως προανέφερα…
Πιστεύω πως στην οργανοποιία και στους οργανοποιούς αναλογεί, και δικαιούνται, μεγάλο μερίδιο συμβολής στην διατήρηση της πολιτιστική μας κληρονομιάς και ταυτότητας, ανάλογο τουλάχιστον με τους εκτελεστές οργανοπαίχτες.
Νομίζω πως πρέπει να διδάσκεται και η οργανοποιία στα μουσικά λύκεια, και μου φαίνεται αδιανόητο να μην υπάρχουν ανάλογα επιστημονικά συγγράμματα διαθέσιμα, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (ΤΕΙ Ηπειρου), και σε διάφορα άλλα νομικά πρόσωπα, όπου αυτή διδάσκεται (π.χ. Κέντρο Βυζαντινών Τεχνών Καστοριάς).
Θεωρώ μάλιστα βασική υποχρέωση της πολιτείας την άμεση χρηματοδότηση της συγγραφής των απαιτούμενων τέτοιων συγγραμμάτων.
Περιμένω εναγωνίως το βιβλίο σου, και σκέφτομαι να συμβάλλουμε κάπως τα μέλη του forum στη χρηματοδότηση της έκδοσής του, ίσως με την προαγορά του ή άλλο τρόπο.
Το βάζω για παραπέρα προβληματισμό και συζήτηση…

JOJOS
09.01.2007, 13:49
. . . θα είναι ευχής έργο αν κάποιος φίλος οργανοποιός δημοσιεύσει ένα μπούσουλα με τις διαστάσεις όλων των μερών που απαρτίζουν το μπουζούκι και ακόμη καλλίτερα και για κάποια άλλα όργανα της οικογένειας των λαουτοειδών...
Μακάρι - Αμήν και πότε . . .

Φίλε theos1960, μήν ζητάς συγνώμη, δεν τρέχει τίποτα, που μπήκε κι'αλλο θέμα στη κουβέντα. Το σημείο που θίγεις είναι όντως "καυτό" . . .
Και πλάκα - πλάκα, το μήκος του καβαλάρη στόν τζουρά που έφτειαξες ήταν αυτό που μου δημιούργησε την απορία. Έτσι όπως δείχνει στην φωτό τουλάχιστον, μου φάνηκε πολύ μακρύς - μεγάλος. Αλήθεια τον έφτειαξες ή τον πήρες έτοιμο (καβαλάρης μπουζουκιού πχ.) ?

Φίλε Νίκο, πρώτα απ'ολα να σε ευχαριστήσω που μοιράζεσαι μαζί μας τις γνώσεις σου. Η απάντησή σου γιά το μήκος είναι όντως ένας "μπούσουλας". Οποιαδήποτε παραπάνω πληροφορία σε σχέση με το πώς επηρεάζουν (έστω κάποιες γενικές κατευθύνσεις) οι παράμετροι μήκος - πλάτος - ύψος - βάρος - διαμόρφωση κλπ. τον παραγόμενο ήχο, καλοδεχούμενη.

Τώρα για το άλλο θέμα που μας προέκυψε. Συντεχνιακή αντίληψη κλπ. Χμμμ . . .
Στό χωριό μου λοιπόν λένε "Η τέχνη δεν μαθαίνεται. Μόνο κλέβεται . . ." Τί πάει να πή αυτό ?
Αυτό πάει να πη οτι άν η οργανοποιία είναι όντως τέχνη, το να δώσεις στην δημοσιότητα ένα "μπούσουλα" με αναλογίες και μέτρα, δεν αρκεί για να σου κλέψει κάποιος την τέχνη. Στά χέρια του άσχετου είναι παντελώς άχρηστο (σαν να διαβάζει η γιαγιά μου το manual ενός πυραύλου) ενώ στά χέρια αυτουνού που έχει ψυχή - θέληση και αγάπη γι'αυτό, γίνεται εφαλτήριο για να πάει την συγκεκριμένη τέχνη παρακάτω.

Άν μάλιστα προσθέσουμε το γεγονός ότι μιλάμε για μιά "παραδοσιακή τέχνη" που εύκολα χάνεται (λόγω καταναλωτικής κοινωνίας, τεχνολογικών εξελίξεων, βιομηχανικής παραγωγής αγαθών κλπ.), τότε δημιουργείται η εύλογη απορία. Άν αυτοί που κατέχουν την τέχνη δεν την δείξουν στούς νεώτερους, ποιοί θα την δείξουν ? Πρέπει δηλαδή ο καθένας που έχει μεράκι και αγαπάει την οργανοποιία να "ξανα-ανακαλύπτει την Αμερική" απο την αρχή ? Ή να πατάει πάνω σε κάποιο "μπούσουλα" και να προχωράει την τέχνη παρακάτω ?

Άνθρωποι πχ. σαν την Carleen Hutchins (Γιά όσους δεν την ξέρουν, Αμερικανίς που έχει αφιερώσει πολλά χρόνια της ζωής της στήν μελέτη του ήχου του βιολιού, ψάχνοντας συχνότητες συντονισμού των καπακιών κλπ) είναι κορόιδα που δημοσιεύουν μελέτες, κάνουν διαλέξεις, γράφουν βιβλία, παραδίνουν μαθήματα σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο ? Γιά τράβα να αγοράσεις ένα βιολί απο τα χεράκια της. Γιατί άραγε δεν κολώνει να μεταφέρει την γνώση της παρακάτω ? Γιατί δεν ανησυχεί μήπως οι μαθητές της της κλέψουν την τέχνη και ανοίξουν μαγαζί απέναντι ? Γιατί άραγε αγωνίζεται να μεταφέρει τις γνώσεις και τα ευρήματα της σε όσο πιό πολούς μπορεί ?

Η απάντηση είναι μόνο μία. ΑΓΑΠΗ ΓΙ'ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ. Αγάπη και θέληση να μην πάει χαμένη η πολύχρονη μελέτη - αναζήτηση που έχει κάνει. Τίποτ'άλλο . . .

Γιά μένα όποιος φοβάται να μεταφέρει, τουλάχιστον στούς νέους, τις γνώσεις του, υποτιμάει τον εαυτό του. Καί σίγουρα δεν αγαπάει αυτό που κάνει. Απλά έχει (απο τύχη και μόνο) βρεί μιά γελάδα, και θέλει να την αρμέγει μόνο αυτός. Στεγνά και κατηγορηματικά.

Ώρες - ώρες φίλε Νίκο, με τα μυαλά που βλέπω να κουβαλάνε μερικοί γύρω μου, αναρωτιέμαι άν στ'αλήθεια είμαστε εμείς η ράτσα που έδωσε την λογική και τον πολιτισμό στήν δύση, ή αν είναι κάποιο κόλπο "του σκηνοθέτη". (Άσχετο αλλά σχετικό).


Φιλικά, Γιώργος.

theos1960
09.01.2007, 14:25
Α γειά στο στόμα σου ρε Γϊωργο, συμπλήρωσες κατά τον καλλίτερο τρόπο αυτά που ήθελα να πω!
Αυθαίρετες ήσαν όλες οι διαστάσεις στο οργανάκι που έφτιαξα... λόγου χάρι τον καβαλάρη, τον έκανα μόνος μου, σκόπιμα μακρύ για το φόβο της υποχώρησης του καπακιού από την καταπόνηση που υφίσταται. Εχω βάλει ένα μόνο, σχετικά φαρδύ καμάρι, 10 m.m. περίπου, στο φαρδύτερο σημείο του καπακιού, έτσι μου 'ρθε και το έκανα, θα δείξει με το χρόνο. Αυθαίρετες ήσαν όλες οι διαστάσεις στο οργανάκι που έφτιαξα... έτυχε να βγεί καλούτσικο, αλλά προέκυψε όπως στην τυφλόμυγα... εννοείς!

JOJOS
09.01.2007, 16:20
Αυθαίρετες ήσαν όλες οι διαστάσεις στο οργανάκι που έφτιαξα... λόγου χάρι τον καβαλάρη, τον έκανα μόνος μου, σκόπιμα μακρύ για το φόβο της υποχώρησης του καπακιού από την καταπόνηση που υφίσταται.Φίλε theos1960 αν βρείς το κουράγιο - χρόνο - όρεξη (μιάς και εγώ είμαι στά σχέδια ακόμα), δεν φτειάχνεις ένα καβαλάρη ακόμα, πιο κοντό - σύμφωνα με αυτά που είπε ο Νίκος παραπάνω - να κάνεις μιά δοκιμή και να μας πης τις εντυπώσεις σου σε σχέση με τον ήχο ? ? ?
Πχ. δυναμώνει η ένταση ή πέφτει ? ? ? γίνεται πιο πρίμο ή πιο μπάσο ? ? ? κλπ.
Πολύ θα με ενδιέφερε να ακούσω τα συμπεράσματά σου.


Φιλικά, Γιώργος.

Νίκος Φρονιμόπουλος
09.01.2007, 21:54
Γιώργο, νομίζω καταλαβαινόμαστε...
Την Hutchins και το Cat Gut Sosiety of Amerika εννοούσα όταν αναφερόμουνα στην Αμερική, μιά και η βιολοποιία είναι η μεγάλη μου αγάπη. Από τις έρευνές της ξεκίνησα για να κάνω τη δική μου περιγραφή των τρόπων δόνησης κάποιων Ελληνικών λαουτοειδών εδώ και αρκετά χρόνια. Η πρώτη μου ανακοίνωση έγινε στο Σύλλογο Φίλων Καλλιτεχνικής Οργανοποιίας και η δεύτερη σε Διεθνές Συνέδριο που έγινε στην Καστοριά , το 2001. Ισως στο μέλλον φτιάξω και κάποιο σχετικό άρθρο στην Κλίκα.
Τώρα σχετικά με την οργανοποιία...
Παρατήρηση πρώτη, που πρέπει πάντα να τη θυμόμαστε: Οργανοποιία δεν είναι μόνο η μπουζουκοκατασκευή, όπως τείνουμε να τη θεωρήσουμε κάποιοι στην Ελλάδα.
Συμφωνώ απερίφραστα ως προς τη διάδοση της γνώσης. Πάντα το εργαστήρι μου ήταν ανοιχτό σε όποιον το ζήτησε. Πολλοί πέρασαν,
πήραν ότι ζήτησαν ( δε χρειάστηκε να το κλέψουν ) και λίγοι το εκτίμησαν.Περνόντας τα χρόνια, είδα πως ούτε αυτή μου η στάση ήταν απόλυτα σωστή. Τώρα πια βάζω και κάποια κριτήρια στον εαυτό μου , κυρίως ανθρώπινης ποιότητας, πριν δεχτώ κάποιον.
Όποιος όμως δεν έχει καταλάβει ότι αυτή η τέχνη δεν συνίσταται σε καλά κρυμμένα μυστικά και συντεχνιακά άβατα, είναι μακρυά νυχτωμένος!
Θα έπαιρνε πολύ να αναλύσω τη μοναδικότητα του κάθε δημιουργήματος.
Ούτε η προσωπική αισθητική, ούτε το χέρι, το μάτι , το αυτί και η πολύχρονη εμπειρία κλέβονται. Η οργανοποιία είναι τέχνη ανεπανάληπτη.
Ως προς τη μετάδωση της γνώσης τώρα.
Προσωπική μου πεποίθηση είναι πως σε μια τέτοια τέχνη, ξεκινά κανείς μεταδίδοντας πρώτα το αλφάβητο, τις αρχές και έπειτα τα όποια στοιχεία της. Τι να τα κάνει κανείς κάποια πάχη καπακιών, διαστάσεις, μήκη χορδής κ.λ.π. όταν δεν γνωρίζει τις βασικές αρχές λειτουργίας του συστήματος που λέγεται μουσικό όργανο;
Πάντα είχα μεγάλη, βαθειά χαρά να βλέπω κάποιον να φτιάχνει το πρώτο του μουσικό όργανο γιατί μου θύμιζε τον εαυτό μου, πολλά χρόνια πρίν...Η λαϊκή οργανοποιία παρέχει μεγάλη ελευθερία ( σε αντίθεση με πιό « κλασικές » μορφές της ) και έτσι μπορεί να πειραματιστεί κανείς με πολλά μεγέθη και φόρμες . Η παρατήρηση και το λάθος είναι αυτά που θα τον οδηγήσουν να εξελίξει την τέχνη του. Εύκολος δρόμος δεν υπάρχει ! Στοιχεία και πληροφορίες που μπορώ εγώ ( ευχαρίστως ! ) η κάποιοι άλλοι να δώσουν, μπορεί να βοηθήσουν , ίσως να μπερδέψουν, αλλά όχι να λύσουν ως το τέλος κάποια προβλήματα. Η καθαρά επιστημονική έρευνα από την άλλη, που θα έδινε κάποια τεκμηριωμένα συμπεράσματα δυστυχώς βρίσκεται ακόμη σε βρεφικά στάδια...
Ας πω και κάποια πράγματα τώρα γιά τους συναδέλφους μου. Για τις στραβές αντιλήψεις τους, κι`ας με πίκραναν πολλές φορές ,δεν τους κακίζω. Η οργανοποιία σαν βιοπορισμός είναι κακή δουλειά...Διάβασα διάφορες παλιές συζητήσεις στο φόρουμ που με στεναχώρησαν, μια και κάποιος άσχετος , θα έβγαζε από αυτές περίπου το συμπέρασμα πως ο οργανοποιός είναι ένας τυπικός απατεώνας που κοιτάζει πως θα ρίξει το υποψήφιο θύμα του...Μία ερώτηση: Πέστε μου αλήθεια, πόσους, ακόμα και από τους πιό επιτυχημένους οργανοποιούς είδατε να είναι πλούσιοι η έστω να ζουν εύπορα; Απλοί βιοπαλαιστές είναι οι περισσότεροι , που αμείβονται σαν χειρόνακτες και ούτε καν σαν ειδικευμένοι τεχνίτες, πολλώ μάλλον σαν καλλιτέχνες δημιουργοί ( όταν καταφέρνουν να ανάγουν σε καλλιεχνική δημιουργία την τέχνη τους )...
Η μόνη μου ένσταση προς τους Έλληνες οργανοποιούς, είναι ότι ακόμη δεν κατόρθωσαν να δώσουν οι ίδιοι την πρέπουσα αξία στην Τέχνη τους!
Και αν οι ίδιοι δεν το κάνουν, κανείς δεν θα το κάνει γι`αυτούς.

theos1960
09.01.2007, 23:05
Φίλε Νίκο, συμφωνώ μαζί σου,
Επιμένω όμως, από την ελάχιστη πρόσφατη εμπειρία μου, και θεωρώ σημαντική, σ΄ αυτόν εδώ το χώρο που μας φιλοξενεί, την ύπαρξη όπως προανέφερα «ενός βασικού μπούσουλα για τα παιδιά που ψάχνονται και κάθε τόσο ζητάνε πληροφορίες για τις προσωπικές τους απόπειρες οργανοκατασκευών, που θα τα βοηθήσει να μην απογοητευθούν με τις πρώτες αποτυχίες και είναι πιθανόν να αναδυθούν κάποια νέα ταλέντα ώστε να συνεχίσουν την όμορφη αυτή τέχνη».
Οπως έχω προαναφέρει, υλικό υπάρχει εδώ μέσα! Διάβαζα από παλιά και κατέγραψα στο μυαλό μου με θρησκευτική ευλάβεια όλες τις διάσπαρτες πληροφορίες στο forum και με καθοδήγησαν, εκτός από το ένστικτο και το προσωπικό μεράκι, στην πρώτη μου προσπάθεια και που αποδείχθηκαν πολύτιμες,! Χαρακτηριστικά θυμάμαι και αναφέρω παλιά δημοσίευση του Σώτου (http://www.rembetiko.gr/forums/showthread.php?t=15879&page=9) που μου πρόσφερε έναν σύντομο αλλά απίστευτα περιεκτικό και χρήσιμο οδηγό για το εγχείρημα!
Σας ευχαριστώ και πάλι όλους.

Νίκος Φρονιμόπουλος
11.01.2007, 00:21
Γιάννη Τ, ετεροχρονισμένη απάντηση...
Λοιπόν, η διαμόρφωση του καβαλάρη είναι σημαντικότατη.
Κοίταξε και θα καταλάβεις με πόσα διαφορετικά μοντέλα έχουν δουλέψει οι κατά καιρούς μάστορες. Στα βιολοειδή για παράδειγμα, η διαμόρφωση είναι πιό παγιωμένη, αλλά και εκεί υπάρχουν, μικρότερες όμως, διαφορές.
Πρόσεξε ιδιαίτερατα τα στενέματα, δεξιά και αριστερά του κυρίως σώματος του καβαλάρη.
Να θυμάσαι πως το κάθε όργανο θέλει τα δικά του !
Διάλεξε το μοντέλο του καβαλάρη σου και στη συνέχεια πειραματίσου αφαιρώντας σταδιακά ξύλο και ακούγωντας το όργανο. Όταν πάψει να βελτιώνεται, σταμάτα γιατί από κει και πέρα τα πράγματα συνεχώς θα χαλούν όλο και περισσότερο. Αν υπερβείς το ζητούμενο, απλά φτιάξε καινούργιο καβαλάρη και σταμάτησε εκεί που πρέπει !
Ελπίζω να βοήθησα.

Γιάννης Τ
11.01.2007, 09:00
Νίκο σε ευχαριστώ για την απάντηση.
Έπρεπε να είχα έρθει να σε γνωρίσω χρονία πριν όπως μου πρότεινε ένας φίλος(θα είχα λύσει αρκετα τεχνικά ζητήματα που μου πήρε χρόνο να καταλάβω πως γίνονται).Χαίρομαι που αν και έμπειρος και εγνωσμένος μαστορας δεν έχεις την συντεχνιακή αντίληψη αρκετών.Αλλώστε πιστεύω πως αυτή η αντίληψη κάνει την οργανοποιία να εκπίπτει ως τέχνη.

Ακόμη θυμάμαι έναν εκπληκτικό μεγάλο ταμπουρα κατασκευής σου, που είχα δει στην 1η έκθεση του συλλόγου φίλων καλλιτεχνικής οργανοποιείας στους αέρηδες στην Πλάκα.
Να είσαι καλά.

theos1960
13.01.2007, 17:49
Κατά προτροπή του Γιώργου έφτιαξα καινούργιο καβαλάρη, σύμφωνα με τις οδηγίες που έδωσε ο Νίκος.
Ο πρώτος ήταν 10,5 cm και ο δεύτερος 8 cm, ενώ το μέγιστο πλάτος στο καπάκι είναι 14,5 cm.
Τον δεύτερο τον έκανα ελάχιστα πιο στενό και κατέβασα λιγάκι τις χορδές. Θα περιγράψω τη σύγκριση με αυθαίρετη ορολογία και ελπίζω να γίνω κατανοητός.
Λοιπόν συγκρίνοντας τον ήχο θα έλεγα ότι με τον πρώτο καβαλάρη ο ήχος ήταν ελαφρώς πιο θαμπός, λίγο πιο μπάσος, και έβγαινε από μέσα…
Με τον δεύτερο ο ήχος βγήκε πιο έξω, έγινε ελαφρά πιο πρίμος, πιο λαμπερός και απέκτησε πολύ μεγαλύτερη ένταση και κυρίως , η πιο ευχάριστη έκπληξη, πολύ περισσότερο Sustain, γεγονός που από μόνο του γέρνει τη ζυγαριά προς τον δεύτερο, που τελικά άφησα επάνω στο οργανάκι.
Ίσως αυτό να οφείλεται σε αύξηση τη διάρκειας ταλάντωσης του καπακιού, δεν γνωρίζω, ο Νίκος, αν έχει την υπομονή θα μπορούσε να μας το εξηγήσει…

Νίκος Φρονιμόπουλος
13.01.2007, 19:37
Δεν είναι θέμα υπομονής, αλλά η τεκμηρίωση μιας παρατήρησης με επιστημονικό ( βάσει δεδομένων ) τρόπο δεν είναι όσο απλή υπόθεση φαίνεται...

Ας πούμε απλά, οτι ο πολύ μεγάλος και βαρύς καβαλάρης &#171; έπνιγε &#187; εν τω γενάσθαι τον ήχο.

Βλέπεις λοιπόν πως δεν είναι τα μέτρα, οι μπούσουλες και τα κρυμένα μυστικά , αλλά το πείραμα , η παρατήρηση και το καθαρό αυτί που οδηγούν στην οργανοποιία ...!

Θα σου πρότεινα να συνεχίσεις την αφαιρετική διαδικασία , κρατώντας δεδομένα και παρατηρήσεις, μέχρι τα πράγματα να αρχίσουν να χαλούν.Συνέχισε μέχρι να χαλάσει εντελώς το αποτέλεσμα, για να δείς τι γίνεται στην πράξη...:087: Πέτα τότε τον καβαλάρη και φτιάξε έναν καινούργιο, τον τελικό, στα μέτρα και τα δεδομένα που είχες το καλύτερο αποτέλεσμα! Τόσο απλά...:088:

Η τέχνη είναι εκεί, μας περιμένει και μας μαθαίνει...καμιά φορά μας μπερδεύει κιόλας,:082: γιατί είναι σύνθετη και πολυδιάστατη και αυτή είναι και η ομορφιά της .

Και κυρίως, είναι ατελείωτη...Μια ζωή δεν μας είναι αρκετή!

theos1960
13.01.2007, 23:27
Νίκο, μετά το τζουραδάκι μούρχονται συχνά διάφορες σκέψεις, όπως να φτιάξω και ένα γόνατο, ή μια λύρα, ή ένα λαούτο ή ούτι… θα μου περάσει ή να ανησυχώ?

Νίκος Φρονιμόπουλος
14.01.2007, 19:27
Νομίζω σου το ξανάπα...

Να ανησυχείς !!!

JOJOS
17.01.2007, 11:55
. . . ο ήχος βγήκε πιο έξω, έγινε ελαφρά πιο πρίμος, πιο λαμπερός και απέκτησε πολύ μεγαλύτερη ένταση και κυρίως , η πιο ευχάριστη έκπληξη, πολύ περισσότερο Sustain, γεγονός που από μόνο του γέρνει τη ζυγαριά προς τον δεύτερο, που τελικά άφησα επάνω στο οργανάκι. . .Νά λοιπόν που αυτές οι κουβέντες, καμιά φορά, έχουν και απτά αποτελέσματα.
Ξανα - μπράβο ρε συ theos1960. Πολύ χαίρομαι που καλυτέρεψε ο ήχος σου τελικά.


Φιλικά, Γιώργος.

JOJOS
23.02.2007, 15:20
Μιάς και λέγαμε γιά καβαλάρηδες, ρίξτε μιά ματιά εδώ . . .
http://www.josephcurtinstudios.com/news/tech/journal_vsa/principles.htm

Είναι ένα άρθρο, δημοσιευμένο στό "Journal of the Violin Society of America",
με τίτλο "Some Principles of Violin Setup", και έχει μιά (κάμποσο ψαγμένη, νομίζω . . .) ανάλυση γιά τον καβαλάρη στό βιολί.

Αφού η δουλειά οπουδήποτε καβαλάρη είναι να μεταφέρει τις δονήσεις των
χορδών στό καπάκι, οι βασικές αρχές είναι ίδιες, οπότε . . .


Φιλικά, Γιώργος.

theos1960
23.02.2007, 22:54
Α ρε Γιώργο, άμα θές και ευκαιρείς κάνε μια σύντομη περίληψη.
:106:Γαμώτο δεν είχα την τύχη να μάθω Αγγλικά και νοιώθω σαν αναλφάβητος!
Μήπως μουσική έμαθα?:016:
Αλλά που θα πάει, κάτι θα μάθω μέχρι να μεγαλώσω:085:

JOJOS
01.03.2007, 11:26
. . .κάνε μια σύντομη περίληψη. . .
Τί είπες τώρα ρε συ theos1960 ? ? ?
Με τρέλανες.
Κοματάκι δύσκολο αυτό που μου ζητάς αλλά, μέχρι να βρώ τον χρόνο, δοκίμασε την online μετάφραση στο http://babelfish.altavista.com/ .
Πήγαινε στο Translate a Web page - βάλε την διεύθυνση του άρθρου - διάλεξε γλώσες (απο αγγλικά σε ελληνικά) και πάτα το Translate .
Η μετάφραση στα ελληνικά θα έχει πολλά συντακτικά λάθη, αλλά ελπίζω να πάρεις μιά πρώτη γεύση απο το άρθρο.

Μέχρι να βρώ τον χρόνο . . .

Φιλικά Γιώργος.

theos1960
01.03.2007, 11:57
Γιώργο, προς Θεού μην κάτσεις να κάνεις μετάφραση στο άρθρο! :112:
Πικρόχολο χιούμορ έκανα παραπάνω...
Ακριβώς όπως συμβούλεψες, πήρα ήδη μια μυρουδιά... μερικά σημεία βέβαια στην αυτόματη μετάφραση μεταφράζονται κουφά! :)

ευχαριστώ και καλό μήνα!
Θοδωρής

αλεβου
13.03.2007, 22:02
καλησπερα απο το νεο μελος
αν και οι πληροφοριες συνολικα ειναι παραπανω απο χρησιμες
(διαβασα τα παντα που εχουν γραφτει στις κατασκευες) αλλα
ακομα εχω μερικες αποριες που ευελπιστω να βρουν απαντηση
και ελπιζω το θεμα εδω να μην απεχει πολυ απο τα παρακατω

λοιπον αν και νεος στο οργανο (1 χρονο) μ επιασε να φτιαξω κι εγω ενα
τζουρα σκαφτο με διαστασεις σκαφους 12χ17χ28 και χορδη 62αρα
εβαλα λοιπον μονοκοματο μαδερι οξυα (μπρατσο και σκαφος)
καπακι ελατο με ταστιερα εβενο και σχημα μουζουκιου

το αποτελεσμα εμφανησιακα ειναι πανω απο το μετριο αν και αβαφτο ακομα ,αλλα το οργανο ειναι ακομα βαρυ 1170 gr κι επισης τσιριζει
το παχος του σκαφους ειναι περιπου 8mm και του καπακιου 3mm

ως εκ τουτου ακομα παιδευομαι με τον ηχο στον καβαλαρη και στο καπακι
αλλα και γυαλοχαρτιζοντας το σκαφος μπας και αδυνατισει αφου βιαστικα να το τελειωσω
για να το γλυκανω λοιπον λιγο

το ερωτημα λοιπον ειναι τι κοκκαλο μπαινει στον καβαλαρη
(εβαλα ενα κομματι απο μηρο αιγας απο ενα παλιο μαχαιρι):230:
αλλα κυριως το μεγεθος της οπης στο καπακι ποσο ρολο παιζει??
το καπακι ειναι 17χ28 και η οπη οβαλ 6,5 μηκος και 4 πλατος σε cm

συγνωμη για το μακροσκελες και ευχαριστω προκαταβολικα για τις
οποιες πληροφοριες

Νίκος Φρονιμόπουλος
13.03.2007, 22:28
Φίλε αλαβου,
Από τις διαστάσεις και το βάρος που αναφέρεις, μπορώ πρώτα πρώτα να συμπεράνω πως σαν πρωτόπειρος έχεις αφήσει στο όργανο που έφτιαξες πολύ ξύλο, τόσο στό σκάφος όσο και στο καπάκι , με αποτέλεσμα να έχεις πολλές ψιλές συχνότητες, αρκετό sustain, αλλά μικρό και τσιριχτό ήχο .
Άσε πρός το παρόν τον καβαλλάρη και προσπάθησε να αφαιρέσεις μάζα και από το σκάφος αλλά και από το καπάκι ( μιά και έχεις μικρό μήκος χορδής, δεν έχεις μεγάλες τάσεις και μπορείς άνετα να φτάσεις μέχρι και τα 2,5 εκ. με ασφάλεια ).
Όσο γιά το μέγεθος της ηχητικής τρύπας, γιά να πάρεις πρώτα μιά θεωρητική ιδέα, μελέτησε από κάποιο βιβλίο ακουστικής το κεφάλαιο γιά τα αντηχεία Helmholtz.

theos1960
14.03.2007, 09:35
Φίλε αλεβου, καλώς όρισες και καλό κουράγιο!

Λοιπόν κι εγώ το πρώτο μου σκαφάκι το έκανα, λόγω ανασφάλειας, αρκετά παχύ 8mm, ομοίως και το καπάκι 2,5 και κάτι χιλιοστά. Είχα όμως πολύ καλό ηχητικό αποτέλεσμα μετά τη διαμόρφωση του καβαλάρη σύμφωνα με τις υποδείξεις του Νίκου. Η διαφοροποίησή μου σε σχέση με το δικό σου οργανάκι είναι στο μέγεθος (26Χ15Χ11), στη διάμετρο της οπής και στο ξύλο (μουριά σκάφος, μπράτσο πλατάνι αυτό δε το τελευταίο υποβλήθηκε σε δύο δίαιτες…).
Τώρα σκάβω, χαλαρά, ένα «γόνατο» και αυτή τη φορά το αντηχείο μου θα το κάνω όσο μπορώ λεπτό, 2.5 με 3 mm, με λεπτό καπάκι για να δω πως αυτό θα επιδράσει στη διαμόρφωση του ήχου.
Ακολούθησε τις συμβουλές του Νίκου, αφαιρώντας περιττό ξύλο και πιστεύω θα δεις διαφορά. :089:


Υ.Γ.

Σ’ ευχαριστούμε Νίκο μας που πάντα πρόθυμα και υπομονετικά φροντίζεις να μας ξεστραβώνεις… να είσαι καλά!:088:

Aris
14.03.2007, 09:47
Ο Νίκος χαλάει την πιάτσα! Αμα τον πάρουν χαμπάρι οι μαστόροι, θα τον ...πελεκήσουν!

:090:

theos1960
14.03.2007, 09:54
Προτείνω να γράφει με ψευδώνυμο π.χ. Νίκος Αταχτόπουλος!:019:

Νίκος Φρονιμόπουλος
14.03.2007, 16:04
Άρη,
μ`έχουν πάρει χαμπάρι και από παλιότερα, μη φοβάσε και πάντα ήταν στις προθέσεις ( και τις απειλές ) κάποιων:080: να ...με πελεκήσουν. Τι να κάνουμε όμως, εγώ ποτέ δεν πίστεψα στην παλιά, συντεχνιακή άποψη της οργανοποιίας ! Αλλοίμονο αν η τέχνη του καλού οργανοποιού βασίζονταν μονάχα σε επτασφράγιστα « μυστικά ». Τόχω ξαναπεί, όσοι τα πιστεύουν αυτά, είναι βαθιά νυχτωμένοι !

Theos,
το ψευδώνυμο που προτείνεις, έχει στο παρελθόν χρησιμοποιηθεί ( σε αντιδιαστολή με το δικό μου ), σε σεμινάριο γιά τα βερνίκια και τα φυσικά υλικά της οργανοποιίας, από τον καθηγητή Γιώργο Ταυλαρίδη γιά τον συνάδελφο ( στην οργανοποιία ! ) και φίλο ...Χριστόδουλο Ξηρό ! Αιτία τα - πάντα πετυχημένα - καλαμπούρια που εκτόξευε σε ανύποπτο χρόνο και αποτελούσαν ένα ευχάριστο διάλειμμα στο πολύωρο σεμινάριο.

Όσο για ψευδώνυμο...άσε, προτιμώ το κανονικό μου.

JOJOS
14.03.2007, 16:05
το ερωτημα λοιπον ειναι τι κοκκαλο μπαινει στον καβαλαρη
(εβαλα ενα κομματι απο μηρο αιγας απο ενα παλιο μαχαιρι)
. . .
αλλα κυριως το μεγεθος της οπης στο καπακι ποσο ρολο παιζει??
το καπακι ειναι 17χ28 και η οπη οβαλ 6,5 μηκος και 4 πλατος σε cm
. . .
Για το κόκκαλο: Απο κόκκαλα γελάδας, μέχρι ελεφαντόδοντο και κόκκαλα μαμούθ. Οπότε και αυτό που έβαλες μέσα είναι.

Το σημαντικό είναι οτι . . .
Άν το κόκκαλο είναι ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ σκληρο - σάν σίδερο,
τότε θα αναδεικνύονται οι ψηλές συχνότητες (Θα γίνεται πιό πρίμος ο ήχος - με έλειψη χαμηλών συχνοτήτων).
Άν το κόκκαλο είναι ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ μαλακό - σάν λάστιχο,
τότε θα θάβονται οι ψηλές συχνότητες (Θα γίνεται πιό μουντός / μπάσος ο ήχος με έλειψη ψηλών συχνοτήτων).
Ισοροπία κάπου στήν μέση λοιπόν.

Για το μέγεθος της οπής: Ρίξε μιά ματιά εδώ . . .
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/waves/cavity.html

Χοντρικά να έχεις υπόψη σου ότι . . .
Το εμβαδόν της τρύπας δεν έχει να κάνει με το εμβαδόν του καπακιού,
αλλά με τον όγκο του αέρα, που περιέχει το σκάφος του οργάνου.
Όσο πιό μικρή η τρύπα - τόσο χαμηλωνει η συχνότητα του αντηχείου.
Όσο πιό μεγάλη η τρύπα - τόσο ανεβαίνει η συχνότητα του αντηχείου.


Φιλικά, Γιώργος.

totis
15.03.2007, 00:51
Ο κύριος Φρονιμόπουλος πολύ καλά κάνει και βοηθά αυτούς που ενδιαφέρονται να φτιάξουνε κανα οργανάκι, και με την ευκαιρία τα συγχαρητήρια μου Νίκο, εξάλλου δεν υπάρχουν μυστικά στην κατασκευή μουσικών οργάνων (νομίζω).

Αγαπητέ Jojos, ταπεινή μου γνώμη είναι να μην δίνεις συμβουλές ακόμη,
εγώ στη θέση σου θα έδινα συμβουλές μετά από 20 χρόνια (και χωρίς παρεξήγηση έτσι?)

Πάνος Καραγιώργος
15.03.2007, 12:55
... να μην δίνεις συμβουλές ακόμη, εγώ στη θέση σου θα έδινα συμβουλές μετά από 20 χρόνια (και χωρίς παρεξήγηση έτσι?)
.........?

JOJOS
15.03.2007, 14:24
. . .να μην δίνεις συμβουλές ακόμη,
εγώ στη θέση σου θα έδινα συμβουλές μετά από 20 χρόνια (και χωρίς παρεξήγηση έτσι?)Φίλε μου totis, κατ'αρχήν, δεν μπαίνει θέμα παρεξήγησης.

Μετά, είδες πουθενά να κάνω τόν συμβουλάτορα παντογνώστη, ή τον ξερόλα ? ? ?

Αδαής και άπειρος έχω δηλώσει στο forum, και ρωτάω γιά να μαθαίνω.

Αυτά που είπα παραπάνω στον φίλο αλεβού δεν προέχονται, ασφαλώς, απο την πολύχρονη εμπειρία μου.

ΑΠΛΗ ΦΥΣΙΚΗ ΕΙΝΑΙ, και επειδή τον τελευταίο καιρό τυχαίνει να μελετάω Ακουστική - Ταλαντώσεις, Συχνότητες, κλπ. - ένα απο τα πρώτα πράγματα που έχω μάθει είναι οτι "το φάσμα των συχνοτήτων που μεταφέρονται μέσα απο ένα υλικό - εξαρτάται άμεσα απο την σκληρότητα του".
Πράγμα που έξω απο την μαθηματική του απόδειξη, που μπορείς να την αναζητήσεις σε οποιοδήποτε βιβλίο Φυσικής περι ακουστικών ιδιοτήτων των υλικών, το έχω διαπιστώσει, με τα ματάκια μου, πειραματικά - με την χρήση αναλυτών φάσματος.

Γιά ποιό λόγο λοιπόν θεωρείς οτι έπρεπε να περιμένω 20 χρόνια πριν πω στον φίλο αλεβού ότι, αυτό που διαφοροποιεί (ακουστικά) τα κόκκαλα, δεν είναι η ράτσα του ζώου που προέρχονται, αλλά η σκληρότητά τους και μόνο ? ? ?
Ή μήπως νομίζεις οτι έπρεπε να περάσουν 20 χρόνια, πριν του δώσω το link γιά τα αντηχεία Helmholtz ? ? ?

Ειλικρινά, δεν σε καταλαβαίνω . . .

Φιλικά, Γιώργος.

theos1960
15.03.2007, 14:43
........Αγαπητέ Jojos, ταπεινή μου γνώμη είναι να μην δίνεις συμβουλές ακόμη, εγώ στη θέση σου θα έδινα συμβουλές μετά από 20 χρόνια (και χωρίς παρεξήγηση έτσι?)

Ομοίως απόρησα κι εγώ, η σύστασή σου φίλε totis πρός τον jojos, μάλιστα πριν την τελευταία σου επεξεργασία, γεννά ερωτηματικά...
Κατά τη γνώμη σου οι συμβουλές που έδωσε ο jojos είναι λάθος? αν είναι έτσι εξήγησέ μας γιατί, να καταλάβουμε και εμείς... αν είναι σωστές που είναι το μεμπτόν?

totis
15.03.2007, 17:02
Φίλε Jojos σου ζητώ συγνώμη δεν ήθελα να σου την πω,
πριν πολύ λίγο καιρό διάβασα ότι σου μπήκε η αρρώστια με την κατασκευή μουσικών οργάνων. Κι εγώ έχω αυτή την τρέλα και βλέπω πόσο δύσκολο και πολύπλοκο είναι να φτιάξει κανείς ένα σωστό οργανάκι με καλό ήχο, η παραμικρή λεπτομέρεια αλλάζει τα πάντα.
Ποτέ δε μου πέρασε από το μυαλό να δώσω σε κάποιον συμβουλές.
Σωστότερο είναι όπως είπα να γράφει κάποιος παλιός γνωστός επαγγελματίας π.χ. Φρονιμόπουλος …και. .και..

Αυτό ήθελα μόνο να πω. και πάλι συγνώμη δεν ήθελα να γίνει θέμα.

JOJOS
15.03.2007, 18:56
. . .πόσο δύσκολο και πολύπλοκο είναι να φτιάξει κανείς ένα σωστό οργανάκι με καλό ήχο, η παραμικρή λεπτομέρεια αλλάζει τα πάντα.

Έχεις απόλυτο δίκιο, φίλε totis, και οσον αφορά την "νεότητα" μου στήν κατασκευή μουσικών οργάνων, και οσον αφορά την αναζήτηση του καλού ήχου.

Ξεκίνησα με "γκάζια" πολλά να φτειάξω ένα τρίχορδο, και επειδή πιάνουν τα χέρια μου αρχικά σκεφτόμουνα ότι είναι ζήτημα κάποιων εβδομάδων.

Στήν πορεία όμως, προσπαθώντας να καταλάβω τι πρέπει να κάνω ακριβώς, κατάλαβα οτι δεν είναι τόσο απλό . . . Για την ακρίβεια, είναι τόσοι πολοί οι παράγοντες που καθορίζουν τίς ιδιότητες (μηχανικές και ακουστικές) ενός μουσικού οργάνου, που καταντάει χαοτικό.

Άλλαξα ρότα λοιπόν, και πρώτ'απ'όλα ξεκίνησα να μελετάω την Ακουστική και τις εφαρμογές της στα μουσικά όργανα (οι γνώσεις φυσικής απο τα χρόνια που σπούδαζα, επιτέλους κάπου βοηθάνε), ενώ πρόσφατα ξεκίνησα την κατασκευή δύο μπαγλαμάδων, γιά πρακτική εξάσκηση.
Το καλύτερο όμως είναι ότι -ευχαριστώ θεούλη μου- βρέθηκα κοντά σε ένα "παλιό γνωστό επαγγελματία" με αρκετό μεράκι, και διάθεση αναζήτησης.

"Φιλοσοφικές" μου αναζητήσεις της τάξης, πόσα καμάρια τί μεγέθους και πού, μέγεθος και θέση του καβαλάρη, μέγεθος και θέση της τρύπας, ιδιοσυχνότητες του οργάνου κλπ. έχουν πέσει πάνω στό τραπέζι, και έχουμε ξεκινήσει μιά "αναζήτηση στο άγνωστο, με βάρκα τον Τρικούπη". . .

Τί πάει να πη δηλαδή καλός ήχος ? Πώς ορίζεται αυτό ? Και άμα το ορίσουμε κάπως, πώς κατασκευάζεται ένα μουσικό όργανο με την ιδιότητα αυτή (του καλού ήχου) - ενώ ταυτόχρονα είναι ευκολόπαιχτο, και δέν έχει μηχανικά προβλήματα (σκευρώματα κλπ) ? ? ?

Ερωτήματα στα οποία δεν ξέρω άν θα φτάσoυμε να έχουμε κάποτε απτές απαντήσεις, αλλά αυτό δεν θα με σταματήσει στό να το ψάχνω - και να φτειάχνω .

Τέλος πάντων με έπιασε λογοδιάροια, να ζητήσω και γώ με την σειρά μου συγνώμη, άν φάνηκα υπερφίαλος (ή κάτι άλλο). Πίστεψέ όμως δεν είχα την παραμικρή πρόθεση. Απλώς θεώρησα καλό να απαντήσω (κάτι απο αυτά τα λίγα που ξέρω και κατέχω) στις απορίες του φίλου αλεβού. That's all.


Φιλικά, Γιώργος.

PaKag
15.03.2007, 19:49
Ο Νίκος χαλάει την πιάτσα! Αμα τον πάρουν χαμπάρι οι μαστόροι, θα τον ...πελεκήσουν!


Στον ΟΤΕ παλαιότερα, υπήρχαν κάτι "τεχνιταράδες" που έκρυβαν στα συρτάρια τους τα δήθεν μυστικά, γιατί έτσι νόμιζαν ότι κατοχυρώνουν τη θέση τους. Μάλιστα λέγονται ιστορίες ότι κάποιοι σκεπαζόντουσαν με σεντόνια για να μη βλέπουν οι άλλοι πως γίνεται μια ρύθμιση σε κάποιο μηχάνημα.

Αντίστοιχα πολλοί οργανοποιοί που συνάντησα μου διηγήθηκαν ότι στην αρχή της καριέρας τους, όταν πήγαιναν σε παλαιότερους μαστόρους να ρωτήσουν κάποια τεχνική λεπτομέρεια, όχι μόνο δεν τους έλεγαν αλλά έκλειναν και την πόρτα του εργαστηρίου να μη δούν ούτε τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν.

Το κακό είναι ότι ακόμα και σήμερα δεν έχουν καταλάβει πως οι καιροί έχουν αλλάξει ανεπιστρεπτί και έτσι συνεχίζουν την ίδια τακτική. Όμως η τεχνική γνώση στις μέρες μας είναι πολύ πιό εύκολα προσβάσιμη.

Τις τελευταίες ημέρες ψάχνω λίγο πιό λεπτομερώς τα site των διάσημων κατασκευαστών κιθάρας (Martin, Taylor, Santa Cruz, Larrivee κ.α). Όλοι, μα όλοι οι σοβαροί κατασκευαστές, δίνουν πολλές (και μερικές φορές λεπτομερείς) τεχνικές λεπτομέρειες για τα όργανα που κατασκευάζουν. Για παράδειγμα στο site της Taylor υπάρχουν πολλά video (σημαντικής διάρκειας) που περιγράφουν λεπτομερώς τα διάφορα στάδια κατασκευής. Στο δε site της Larrivee, o Matthew Larrivee δίνει αρκετές πληροφορίες για το πως κάποιος μπορεί να γίνει οργανοποιός (με λίστα από σχολές, βιβλιογραφία κτλ). Καλεί δε τους ενδιαφερόμενους να μαθητεύσουν στο εργοστάσιο της εταιρείας του.

Κάποτε ίσως το καταλάβουν και οι δικοί μας.

theos1960
15.03.2007, 22:21
........Ποτέ δε μου πέρασε από το μυαλό να δώσω σε κάποιον συμβουλές.
Σωστότερο είναι όπως είπα να γράφει κάποιος παλιός γνωστός επαγγελματίας π.χ. Φρονιμόπουλος …

.... . Η παρατήρηση και το λάθος είναι αυτά που θα τον οδηγήσουν να εξελίξει την τέχνη του. Εύκολος δρόμος δεν υπάρχει ! Στοιχεία και πληροφορίες που μπορώ εγώ ( ευχαρίστως ! ) η κάποιοι άλλοι να δώσουν, μπορεί να βοηθήσουν , ίσως να μπερδέψουν, αλλά όχι να λύσουν ως το τέλος κάποια προβλήματα. Η καθαρά επιστημονική έρευνα από την άλλη, που θα έδινε κάποια τεκμηριωμένα συμπεράσματα δυστυχώς βρίσκεται ακόμη σε βρεφικά στάδια...

και όμως φίλε totis, εκτός από την πολύτιμη βοήθεια των έμπειρων οργανοποιών του forum, πιστεύω και η εμπειρίες από την αναζήτηση των ερασιτεχνών έχουν την αξία τους.
Ο καθένας στην πορεία του μέσα στην περιπέτεια της οργανοποιίας κάνει κάποια λάθη, ανακαλύπτει διάφορα, βγάζει χρήσιμα συμπεράσματα.
Μάλιστα θα πρότεινα να δημοσιεύονται ακόμη και φωτο με τα λάθη μας, ώστε να διδαχθούμε όλοι από αυτά. Η ανταλλαγή θετικών αλλά και αρνητικών εμπειριών μεταξύ μας μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα χρήσιμη στην κατανόηση και κατάκτηση αυτής της όμορφης τέχνης!:089:

theos1960
15.03.2007, 22:32
Να και ένα (βιωματικό) ανεκδοτάκι για να χαλαρώσουμε:
- Μήπως έχετε μιά στέλλα?, ρωτάω τον μαγαζάτορα στα είδη εργαλείων.
- Οχι φίλε μου απαντα ο τύπος, (ψιλοφατσούλα...)
- Μήπως ξέρετε που μπορώ να τη βρώ?
- Δε θα τη βρείς ρε φιλάρα, μου λέει, την έσφαξε ο Φούντας!:112:
:019:

Υ.Γ.
Κιάτο - Κόρινθο δεν βρήκα πουθενά στελλα...
ρε παιδιά ξέρει κανείς που στην ευχή θα βρώ μία?

Υ.Γ.2ο
χρήσιμη πληροφορία: στέλλα=όργανο σχεδίασης παράλληλων ευθειών

Πάνος Καραγιώργος
15.03.2007, 22:42
Τί να πω ρε theos... εγώ ακόμα και δω, στη χώρα της άθλιας μπύρας, σε όλα τα μπαρ βρίσκω. Μη σου πω ότι σε λίγο θα γίνω μέτοχος της stella artois uk. :019:

Νίκος Πολίτης
15.03.2007, 22:57
Θοδωρή, το μόνο όργανο που ξέρω να μοιάζει σε αυτό που ζητάς είναι ο "διπαράλληλος κανόνας" που χρησιμοποιούν οι ναυτίλοι. Αυτός φυσικά βρίσκεται σε μαγαζιά που πουλούν ναυτικούς χάρτες κλπ.

Πάνο, Στελλά λέγεται, όχι Στέλλα, (γαλλο-) βελγική ήταν πριν γίνει πολυεθνική. Και έκανε χρήση (τότε) του αρτεσιανού νερού, που είναι λέει καλό για μπίρες και αναβλύζει και μόνο του αν κάνεις μιά τρύπα στο χώμα (αρτεσιανόν φρέαρ). Με τρύπα στο νερό πάντως δεν γίνεται τίποτα.

theos1960
15.03.2007, 23:05
Πάνο με την στέλλα που γνωρίζεις μάλλον ζικ-ζάγκ, και όχι παράλληλες ευθείες θα σχεδιάζω!:)
Ναι Νίκο, ακριβώς αυτό ψάχνω. Μου την είχε προτείνει ο Κωστας Χαλιός, για τη σωστή σχεδίαση των παράλληλων θέσεων των τάστων στην ταστιέρα.

Νίκος Πολίτης
15.03.2007, 23:42
Έ λοιπόν, Θοδωρή, μάλλον θα χρειαστεί επίσκεψη στον Πειραιά. Έχω πιά ξεχάσει ποια ήταν τα μαγαζιά, αλλά ρωτώντας πας ακόμα και στην Πόλη. Και αν τελικά βρής το διπαράλληλό σου, ρώτα και αν τους βρίσκεται κάπου και κανένας Σακελλαρίου Αρμενιστής, οπότε και σφυράς αναλόγως.

Υ.Γ. για τον Σακελλαρίου, θα ρωτήσεις μόνο αν ο ερωτούμενος είναι άνω των 50.

Νίκος Φρονιμόπουλος
15.03.2007, 23:52
Λοιπόν, μια και εγώ όπως βλέπω δε χρειάζομαι συστάσεις, ας κάνω με τη σειρά μου τις δικές μου. Και μιλάω γιά τον Γιώργο.

Το φόρουμ έχει τα καλά του, πέρα από την ανταλλαγή των όποιων απόψεων.Εν τη ρίμη του λόγου ( του chat ) γίνεται λόγος γιά διαγράμματα Chladni ( σκόνης ) ,Charlin Hutchins κ.λ.π. και γνωριζόμαστε εδώ και κάτι μήνες από κοντά με το Γιώργο.

Το αποτέλεσμα είναι παλιότερη πολύχρονη δουλειά μου με συντονισμούς καπακιών, οργάνων κ.λ.π. που αφού κατέληξε σε περιγραφή και ανακοίνωση των χαμηλών τρόπων δόνησης κάποιων Ελληνικών λαουτοειδών είχε σταματήσει τα τελευταία χρόνια, να ξαναβγεί στό τραπέζι.

Εχουμε ξεκινήσει λοιπόν . όπως είπε κι` ο ίδιος, να βάζουμε ερωτήματα και να προσπαθούμε να τεκμηριώσουμε απαντήσεις.:082: Τα πράγματα δεν είναι καθόλου απλά , μιας και υπάρχουν πολλές παράμετροι που αλληλοεπηρεάζονται και είναι αρκετά δύσκολο να απομονωθούν και να μελετηθούν.

Αισιοδοξώ πως σε εύλογο χρονικό διάστημα ( και αφού προηγουμένως έχουμε πάει και κάνα ψάρεμα ) θα έχουμε και κάποιες σαφείς απαντήσεις σε θεωρητικό , αλλά ακόμη και σε χρηστικό επίπεδο.

Είπαμε, το φόρουμ , εκτός από τα ψιλοκαυγαδάκια ( ενίοτε και χοντρό- ) , έχει και τα καλά του!!!:088:

Πάνος Καραγιώργος
16.03.2007, 00:01
Νίκο Φρονιμόπουλε, σε παρακαλώ δες τo inbox σου, σου έχω στείλει πμ.

theos1960
16.03.2007, 00:05
Έ λοιπόν, Θοδωρή, μάλλον θα χρειαστεί επίσκεψη στον Πειραιά. Έχω πιά ξεχάσει ποια ήταν τα μαγαζιά, αλλά ρωτώντας πας ακόμα και στην Πόλη. Και αν τελικά βρής το διπαράλληλό σου, ρώτα και αν τους βρίσκεται κάπου και κανένας Σακελλαρίου Αρμενιστής, οπότε και σφυράς αναλόγως.

Υ.Γ. για τον Σακελλαρίου, θα ρωτήσεις μόνο αν ο ερωτούμενος είναι άνω των 50.
Νίκο έχεις δίκιο, :088:, το έψαξα και ιδού ακόμη κάποιες πληροφορίες για εν λόγω όργανο:

Ναυτιλιακά βοηθήματα
β. Διπαράλληλος κανόνας:
Αποτελείται από δύο ίσους χάρακες ενωμένους με τέτοιο τρόπο ώστε, όταν πλησιάζουν ή απομακρύνονται μεταξύ τους, να διατηρούν την παράλληλη θέση τους. Χρησιμεύει στην χάραξη ευθειών πορείας, καθώς και για την μέτρηση της πορείας.
από την ιστοσελίδα: http://www.fishfinder.gr/Page.asp?id=215&comebackto=/PageSubCatalog.asp?c%3D46-110-Null

Θα ανέβω κάποια στιγμη Πειραιά και θα ρωτήσω και για Σακελλαρίου. Σίγουρα θα ξέρουν την αξέχαστη πληθωρική Ρίτα!:)

sakkalis
16.03.2007, 01:02
Theos 1960,
η Στέλλα είναι ένα απλό εργαλείο που υπάρχει ακόμη και στο Praktiker στην τσουχτερή τιμή για την απλότητα του των 22 ευρώ. Εγώ στράβωσα και δεν το πήρα και έφτιαξα μια μόνος, που εκ των αποτελεσμάτων λειτούργησε μια χαρά. Αν όμως δεν διαθέτεις τα δικά μου βίτσια μπορείς να την αγοράσεις από εκεί. Λάβε υπόψη σου ότι δεν την αναφέρει ως στέλα αλλά γωνιά μεταβλητής γωνίας ή κάπως έτσι. Δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια γωνιά αλλά όχι η κλασσική ορθής γωνίας που έρχεται στο μυαλό μας. Στην εμφάνιση μοιάζει με ταυ (Τ).

Aris
16.03.2007, 02:02
Η Στέλλα (ή Στέλα;) δεν είναι το διπαράλληλο των ναυτικών. Είναι αυτό που περιγράφει ο sakkalis. Αμα περάσεις από την Αθηνάς θα μία σε καλή τιμή και ποιότητα. Μακριά από τα σκουπίδια του Πραχτικερ, που εκτός από κάκιστης ποιότητας είναι και πανάκριβα.

Κώστας Χαλιός
16.03.2007, 07:27
Αυτό το εργαλείο είναι η "ΣΤΕΛΛΑ" που νομίζω ότι η ονομασία αυτή δεν ανταποκρίνεται στο καθαυτό όνομα του εργαλείου αλλά στην εταιρία κατασκευής.

Είναι πολύ χρήσιμο για να σημαδέψουμε και να χαράξουμε τα τάστα τοποθετώντας τον σταθερό του άξονα παράλληλα στην ταστιέρα και ρυθμίζοντας το μεταβλητό τμήμα κάθετο πάνω στον άξονα της ταστιέρας.

Όπως λέει ο Άρης, στην Αθηνάς βρίσκεις σε καλή τιμή. Τα 22 Ευρώ μου φαίνονται υπερβολικά.
Αν θυμάμαι καλά τα δικό μου το είχα πάρει γύρω στο χιλιάρικο την ...προ Ευρώ εποχή.

theos1960
16.03.2007, 09:31
Α μπράβο ρε παιδιά σας ευχαριστώ, τώρα έχω εικόνα τι ψάχνω και θα το βρώ! :088:

Κώστα, τέλεια η 2η φωτό εξηγεί θαυμάσια και τη χρήση της! σου χρωστάω ένα "Βαρβαγιάννη" με τα δέοντα, το καλοκαίρι όταν θα ανέβω στο όμορφο νησί σου...

Aris
16.03.2007, 11:04
Ε τώρα αυτό είναι προσβολή!
Θα πας στη Μυτιλήνη και θα κεράσεις το Χαλιό ούζο; Είναι σαν να 'ρθεις στην Καλαμάτα να μας κεράσεις καμιά ...φούντα!

theos1960
16.03.2007, 14:00
Ρε Άρη, τι άλλο να κεράσω? αφού στη Λέσβο δεν τολμώ να παραγγείλω τίποτε άλλο από ούζο…
Την τελευταία φορά στο νησί έκανα το λάθος και ζήτησα τσίπουρο σε ένα ταβερνάκι στον κόλπο της Γέρας και με αγρίεψε ο κάπελας!
-Εδώ αδερφέ, πίνουμε μόνο ούζο μου λέει και μου κοτσάρει ένα μπλέ Βαρβαγιάννη στο τραπέζι.... στη συνέχεια :127:διάφορα θαλασσινά μπινελίκια, και μετά κι άλλος μπαρμπαγιάννης και :102:τέλος, κόκαλο ο Θοδωρής.
Ευτυχώς οδηγάει η σύζυγος και γυρίσαμε σπίτι!

paris
16.03.2007, 15:18
Την επομενη φορα να το παραγγειλεις με την λεξη ΡΑΚΙ για να σε νομισουν για πατριωτη μας και να μην εχεις αλλα ¨μπλεξιματα¨.

αλεβου
19.03.2007, 17:35
καλησπερα και παλι απο Ηρακλειο
κι επειτα απο απο καμποσες μερες τριψιματος
(ειναι και ωραια γυμναστικη)
φιλοι Νικο Theos jojo και λοιποι αφου ευχαριστησω ακομη μια φορα για τις
χρησιμες πληροφοριες , θα συμφωνησω οτι η κατασταση γινεται χαοτικη
κι επειδη δεν βλεπω να γινομαι επιστημονας ηχου,το αφησα προς το παρον
μειον 100 γραμμαρια απο το σκαφος και το καπακι και με νεο καβαλαρη
ηρθα καπως στον ηχο που θελω
(παρεπιπτοντως επειδη αναφερθηκε πριν το ποιος ειναι ο καλυτερος ηχος,
πιστευω σαν απειρος μουσικος οτι ειναι ο καλυτερος στο αυτι μας,κατι πολυ σχετικο αφου διαφερει απο αυτι σε αυτι,διαφερει με το χρονο, με τη διαθεση κλπ)

Νικο εισαι απιθανος αφου ολα σου τα συμπερασματα ειναι σωστα και μονο απο την περιγραφη μου και
αν και ψαχνω ακομη τον χελμχολτζ (ευχαριστω για το λινκ jojo) συνεχιζω να τριβω :) παρακολουθωντας σας :088:

illvas
21.03.2007, 00:14
Πρόσεξα ότι στον τύπο που υπάρχει στην ιστοσελίδα που αναφέρθηκε γιά την "Cavity Resonant Frequency" υπάρχει ένα μήκος "λαιμού" και μάλιστα στον παρονομαστή της σχέσης. Αν ξέρει κανείς και από καθαρή περιέργεια, μιάς και δεν φτιάχνω κανένα όργανο αλλά με ενδιαφέρει πολύ η ακουστική, τι μήκος θα βάλουμε γιά ένα οποιοδήποτε ένχορδο??

JOJOS
21.03.2007, 07:36
. . .τι μήκος θα βάλουμε γιά ένα οποιοδήποτε ένχορδο??
ΤΟ ΠΑΧΟΣ ΤΟΥ ΚΑΠΑΚΙΟΥ στό χείλος της τρύπας, είναι φίλε illvas, το "μήκος του λαιμού" που ρωτάς.

Με την προυπόθεση, φυσικά, οτι τα εσωτερικά καμάρια και τα πλαινά τοιχώματα του σκάφους απέχουν κάμποσο από την τρύπα, ώστε να μην επηρεάζουν με κανένα τρόπο την ελεύθερη είσοδο-έξοδο του αέρα.

Στήν περίπτωση πχ. που η τρύπα εφάπτεται με το πλαινό μιάς κιθάρας, τότε έχουμε σίγουρα αυξημένη αντίσταση στήν ελεύθερη δίοδο του αέρα, οπότε θα πρέπει -δεν ξέρω πόσο ακριβώς- να μεγαλώσεις το "μήκος του λαιμού" στήν εξίσωση.


Φιλικά, Γιώργος.