PDA

Επιστροφή στο Forum : Ο Ross Daly για τη διδασκαλία της παραδοσιακής μουσικής στην Ελλάδα



emc
16.01.2010, 01:10
ομιλία στο πανεπιστήμιο Μακεδονίας
http://blogs.myspace.com/rossdaly

Κριτική για τον τρόπο με τον οποίο γίνεται αναβίωση παλιών οργάνων, υιοθέτηση μη ελληνικών οργάνων χωρίς παράλληλη μελέτη του παραδοσιακού τους ρεπερτορίου, και διάφορα άλλα που γίνονται στα μουσικά σχολεία και πανεπιστήμια, με στίχους του Ρασούλη για κερασάκι στην στην τούρτα.

pepe
16.01.2010, 02:46
Πάει, γέρασε κι ο Ρος!
Χίλια δίκια έχει σ' αυτά που λέει, αλλά τα λέει με πολλή ξινίλα!

Παρεμπιπτόντως, ενώ θεωρώ ότι πρόκειται για έναν πολύ σημαντικό μουσικό που άλλαξε ουσιαστικά τα πράγματα, δεν κατάφερε να βγάλει ένα μαθητή που να τον ξεπεράσει.

anna
16.01.2010, 10:07
απο τον ανθρωπο μπορεις να βγαλεις αυτο που εχει..αν δε τοχει.. δεν μπορεις.
δυστυχως-ευτυχως καποιοι άνθρωποι ειναι μοναδικοι.

theodoropoulos
16.01.2010, 11:14
εδω στην Κρητη ο Ρος μαλλον εχει διχασει λιγο..Ολοι τον παραδεχονται για το ταλεντο του και την μοναδικη ικανοτητα να παντρεψει την λυρα με το αφγανικο ραμπαμπ,την ανατολη με την δυση,τα συγκερασμενα με τα μη,το ασπρο με το μαυρο και παει λεγοντας.Το να κανεις την καθε γωνια της γης πατριδα σου μεχρι να ρουφηξεις την γνωση της ειναι παραπανω απο ταλεντο,ειναι ταμα,ειναι θρησκεια.Και πανω απο ολα οποιος τον εχει γνωρισει απο κοντα βλεπει εναν ανθρωπο ταπεινο,με τα ματια παντα χαμηλωμενα,να σεβεται τον συνομηλητη του..Ειναι ταμμενος στην μουσικη του κοσμου και ειναι παρα πολλοι που εδω στην Κρητη τον εχουν αγκαλιασει και ας μην καταλαβαινουν που κολλαει αυτη η "μελιτζανα" (ραμπαμπ) πλαι στην λυρα,τους το περναει ομως τοσο ευστοχα που τους-μας αρεσει...ειναι και καποιοι βεβαια σκληροπυρηνικοι που δεν βλεπουν πιο περα και τον αγνοουν..ας ειναι ..αυτοι χανουν..
εγω προσωπικα οφειλω σε αυτον τον ανθρωπο και την παρεα του ενα τεραστιο ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ που με κανει να χαρομαι που λεγομαι ανθρωπος,διοτι αυτος μας ξεθαβει ολα τα ανθρωπινα συναισθηματα που κρυβουμε ΟΛΟΙ οι ανθρωποι μεσα μας,αλλα δεν το ξερουμε....

Νίκος Πολίτης
17.01.2010, 00:41
Κουράστηκα πάρα πολύ, μα πάρα πολύ για να διαβάσω την ομιλία του Ρος Ντέλι. Ένα πολύ πυκνό κείμενο, ένας βομβαρδισμός ερωτημάτων που να μην ξέρεις από πού να φυλαχτείς, μη πέσουν απάνω σου και σε διαλύσουν. Και στο τέλος, στις τελευταίες τέσσερις – πέντε αράδες, η λύτρωση με τη Θέση που επιτέλους εκστομίζεται:

«Παράδοση είναι συσπείρωση δημιουργικών δυνάμεων μιας διαχρονικά δρώσας κοινωνίας, με στόχο τη δυναμική και σε βάθος χρόνου εξέλιξη. Σε αυτό πρέπει να ανταποκριθεί το εκπαιδευτικό σύστημα».

Δύο χιλιάδες τετρακόσιες εβδομήντα τρεις λέξεις για κάτι που θα μπορούσε να εκφραστεί με 26 μόνο λέξεις. Οπότε και θα έμενε χρόνος αρκετός για να ακούσουμε το σημαντικότερο ζητούμενο από μια ανάπτυξη με 2473 λέξεις: ΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙΣ;;;;;;;

pepe
17.01.2010, 01:15
Νομίζω ότι ξέρουμε τι προτείνει. Εδώ και είκοσι τόσα χρόνια μάς παρουσιάζει την πρότασή του, όχι με λόγια αλλά με νότες που τις καταλαβαίνουμε κι ας είναι αφγάνικες, αζέρικες ή σε οποιαδήποτε εξωτική μουσική γλώσσα.

anna
17.01.2010, 13:02
η μουσική του παιδεία ειναι πλούσια ..δεν θα μπορούσε να υστερει ο λογος του..ο λογος ενός ανθρώπου που εμαθε και μιλα σωστά ελληνικά ΄΄οσο΄΄ ενα μικρό ποσοστό ελληνων!
ανθρωποι που αναζητουν τη γνωση αισθανονται υποχρέωση να ΄΄δικαιολογουν΄΄με ολοκληρωμενο τροπο την σκεψη τους και την αντιθεσή τους σε πράγματα και καταστάσεις.ανηκει σε αυτους.

emc
17.01.2010, 17:35
Πάνω απ'όλα νομίζω ότι θέλει να προκαλέσει, να προβοκάρει το κοινό του: απόφοιτους των μουσικών σχολείων και φοιτητές παραδοσιακής μουσικής του ΠαΜακ. Οι απόψεις και οι θέσεις του ίδιου είναι εμπρακτα εκφρασμένες στη μουσική του και στα σεμινάρια που οργανώνει. Αυτό που θέλει να κάνει εδώ είναι να σοκάρει τον φοιτητή που έμαθε να παίζει παραδοσιακή ελληνική μουσική πάνω στο νέυ ή τον "ταμπουρά", να τον ωθήσει να μελετήσει και το τούρκικο ή το περσικό ρεπερτόριο, ή να προτείνει αυτό το όργανο για την ελληνική μουσική με βάση σοβαρή έρευνα και δουλιά και όχι με τη λογική του "για να παίζουν σάζι έτσι οι τούρκοι για τα ανατολίτικα, έτσι θα έπαιζε ταμπουρά και ο Μακρυγιάννης για τα ρουμελιώτικα". Το ζητούμενο είναι να αρχίσουν να ψάχνονται οι νέοι πέρα από αυτά που τους δίνει το σύστημα εκπαίδευσης, τις απαντήσεις θα τις βρούν μόνοι τους, δε θα τους τις δώσει ο Daly με μια ομιλία.

theodoropoulos
17.01.2010, 17:50
Κουράστηκα πάρα πολύ, μα πάρα πολύ για να διαβάσω την ομιλία του Ρος Ντέλι. Ένα πολύ πυκνό κείμενο, ένας βομβαρδισμός ερωτημάτων που να μην ξέρεις από πού να φυλαχτείς, μη πέσουν απάνω σου και σε διαλύσουν. Και στο τέλος, στις τελευταίες τέσσερις – πέντε αράδες, η λύτρωση με τη Θέση που επιτέλους εκστομίζεται:

«Παράδοση είναι συσπείρωση δημιουργικών δυνάμεων μιας διαχρονικά δρώσας κοινωνίας, με στόχο τη δυναμική και σε βάθος χρόνου εξέλιξη. Σε αυτό πρέπει να ανταποκριθεί το εκπαιδευτικό σύστημα».

Δύο χιλιάδες τετρακόσιες εβδομήντα τρεις λέξεις για κάτι που θα μπορούσε να εκφραστεί με 26 μόνο λέξεις. Οπότε και θα έμενε χρόνος αρκετός για να ακούσουμε το σημαντικότερο ζητούμενο από μια ανάπτυξη με 2473 λέξεις: ΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙΣ;;;;;;;

πραγματικα κ.Πολιτη μιλατε σαν να παρακολουθειτε ενα ανιαρο μαθημα Ιστοριας που δεν εχει τελειωμο.Ισως σαν να εκφραζει ενα ατελειωτο προβλημα που δεν εχετε χρονο να παρακολουθησετε....Ο ανθρωπος αυτος μας βαζει τα γυαλια και εμεις κοιταμε το ρολοι για διαλειμμα....
τι προτεινει??? ΠΑΙΔΕΙΑ....

Νίκος Πολίτης
17.01.2010, 18:43
Το τι προτείνει ο Ross Daly για τη διδασκαλία της μουσικής, το ξέρω και εγώ πάρα πολύ καλά. Επί χρόνια παρακολουθώ τα προγράμματά του στο Χουδέτσι, παλαιότερα στην Αθήνα, σε συναυλίες του έχω πάει και έχω ακούσει πολλές απόψεις του για τη μουσική, με καμμία από τις οποίες δεν διαφώνησα. Και στο Χουδέτσι έχω παρακολουθήσει σεμινάριο, φεύγοντας με γεμάτες τις βαλίτσες μου.

Αυτό που ήθελα να εκφράσω είναι η εντύπωση που απεκόμισα από μία του μακροσκελέστατη τοποθέτηση, σχετική με τη μουσική εκπαίδευση. Ο Ρός Ντέλι έχει επανειλημμένα λάβει μέρος σε συσκέψεις με θέμα την εκπαίδευση στα μουσικά σχολεία, στις οποίες έχει εκφράσει και τις προτάσεις του, αλλά εγώ δεν ήμουν εκεί. Αυτές ήθελα να ακούσω.

pepe
17.01.2010, 21:04
...τον φοιτητή που έμαθε να παίζει παραδοσιακή ελληνική μουσική πάνω στο νέυ ή τον "ταμπουρά"...

Η χρήση εισαγωγικών στον ταμπουρά λέει πολλά, με τα οποία και συμφωνώ (http://karpathiandiaries.blogspot.com/2009/10/blog-post_15.html)!

akios
17.01.2010, 21:38
Μπορεί να είναι καλός μουσικός, αλλά σ αυτή την ομιλία παίζει και τον ρόλο του ιστορικού και του ανθρωπολόγου και του εθνολόγου, όπως λανθασμένα κάνουν πολλοί μουσικοί.

Κάπου είχα δει ότι αποκαλούσε τον ποντιακό κεμεντσέ - περσική λέξη - τουρκική λύρα.

Εκτός απ αυτό, το να παίζεις όλα τα όργανα του κόσμου με τον δικό σου τρόπο όπως το κάνει αυτός, και μετα να υπονοείς ότι οι άλλοι δεν κάνουν τα πράγματα σωστά και ότι πρέπει να μελετούν άλλα ρεπερτόρια ή να παίζουν άλλα όργανα είναι γελοίο.

Αλλα είναι γνωστό ότι ο Ρος τα ξέρει όλα και ότι οι Ελληνες είναι αγράμματοι.

theodoropoulos
17.01.2010, 21:54
Μπορεί να είναι καλός μουσικός, αλλά σ αυτή την ομιλία παίζει και τον ρόλο του ιστορικού και του ανθρωπολόγου και του εθνολόγου, όπως λανθασμένα κάνουν πολλοί μουσικοί.

Εκτός απ αυτό, το να παίζεις όλα τα όργανα του κόσμου με τον δικό σου τρόπο όπως το κάνει αυτός, και μετα να υπονοείς ότι οι άλλοι δεν κάνουν τα πράγματα σωστά και ότι πρέπει να μελετούν άλλα ρεπερτόρια ή να παίζουν άλλα όργανα είναι γελοίο. Αλλα είναι γνωστό ότι ο Ρος τα ξέρει όλα και ότι οι Ελληνες είναι αγράμματοι.

εχεις γνωρισει τον Ρος? αν οχι αυτοι που σου εχουν μεταφερει αυτες τις πληροφοριες ειναι λαθος.Καθε αλλο παρα ξερολας ειναι..μαθητης ειναι,απο εμας που μπορουμε να τον καθοδηγησουμε αλλα αν εχουμε τετοια αντιληψη μαλλον δεν ωφελει...

akios
17.01.2010, 22:07
εχεις γνωρισει τον Ρος? αν οχι αυτοι που σου εχουν μεταφερει αυτες τις πληροφοριες ειναι λαθος.Καθε αλλο παρα ξερολας ειναι..μαθητης ειναι,απο εμας που μπορουμε να τον καθοδηγησουμε αλλα αν εχουμε τετοια αντιληψη μαλλον δεν ωφελει...

Το σχόλιο μου αναφέρεται σ αυτή την ομιλία και σε διάφορα άλλα κείμενα ή συνεντεύξεις του Ρος στα βιβλιαράκια των δισκων του - έχω αρκετους - κλπ

Ως μουσικός καλός είναι βέβαια. Αλλα τα ψευδο ιστορικά / ψευδο μουσικοεθνολογικά στοιχεία που δίνει μου φαίνονται συχνά πολύ επιφανειακά

pepe
17.01.2010, 22:22
1.Μπορεί να είναι καλός μουσικός, αλλά σ αυτή την ομιλία παίζει και τον ρόλο του ιστορικού και του ανθρωπολόγου και του εθνολόγου, όπως λανθασμένα κάνουν πολλοί μουσικοί.

Κάπου είχα δει ότι αποκαλούσε τον ποντιακό κεμεντσέ - περσική λέξη - τουρκική λύρα.

2.Εκτός απ αυτό, το να παίζεις όλα τα όργανα του κόσμου με τον δικό σου τρόπο όπως το κάνει αυτός, και μετα να υπονοείς ότι οι άλλοι δεν κάνουν τα πράγματα σωστά και ότι πρέπει να μελετούν άλλα ρεπερτόρια ή να παίζουν άλλα όργανα είναι γελοίο.

3.Αλλα είναι γνωστό ότι ο Ρος τα ξέρει όλα και ότι οι Ελληνες είναι αγράμματοι.

1. Νομίζω ότι, καθώς έχει τριφτεί πολύ με αυτό για το οποίο μιλάει, μπορεί να παίξει αυτό το ρόλο πολύ καλύτερα από πολλούς μουσικολόγους που είναι μόνο θεωρητικοί. Έχω διαβάσει ένα βιβλιαράκι του για τα όργανα που θα το ζήλευαν πολλοί για το πόσες γνώσεις συμπυκνώνει σε λίγα και εύληπτα λόγια.

2. Τώρα τα παίζει με τον δικό του τρόπο. Όταν όμως μαθήτευε στο καθένα, το μάθαινε στο αυθεντικό του πλαίσιο.
Και στο κείμενο αυτό περίπου έλεγε, δεν είχε αντίφαση: ότι δε νοείται μουσικός που να μην έχει δικαίωμα να παρέμβει στη μουσική που παίζει.

3. Δεν τον θεωρώ ξερόλα, αλλά η αλήθεια είναι ότι ο τόνος του κειμένου του δικαιολογεί το ξέσπασμά σου.

ΑΓΗΣ
17.01.2010, 22:25
Η χρήση εισαγωγικών στον ταμπουρά λέει πολλά, με τα οποία και συμφωνώ (http://karpathiandiaries.blogspot.com/2009/10/blog-post_15.html)!

Πριν μερικά χρόνια είχα δει μιά εκπομπή "η ΕΡΤ στη Βόρειο Ελλάδα" (αν θυμάμαι καλά), όπου δυό γιαγιές παίζανε με τον ταμπουρά τους, χωρίς τραγούδι, αλλά σε ό,τι αφορά το παίξιμο η μνήμη μου (ως προς την εκπομή) και οι γνώσεις μου (ως προς το όργανο) είναι περιορισμένες ώστε να μπορούσα να διατυπώσω διαφορές (που μάλλον υπήρχαν, από την άποψη των παραδομένων τρόπων και όχι αυτών που έχουν διδαχθεί σε σχολή) σε σχέση με αυτό που "ακαδημαϊκά" μαθαίνουμε σαν ταμπουρά.

Σε ό,τι αφορά το όργανο καθαυτό, οι γνώσεις μου είναι και πάλι περιορισμένες, αλλά ενδεχομένως κάποιος άλλος θα μπορούσε να βρει διαφορές και ομοιότητες ανάμεσα σε αυτό που ήταν ο ταμπουράς και στο τούρκικο (ας πω: οθωμανικό) σάζι, το οποίο θεωρείται (και βέβαια μπορεί και να είναι το ίδιο) ως ο ταμπουράς ελλείψει άλλων παραδομένων και καταγραμμένων γνώσεων (ας όψεται κλπ κλπ...).
Λ.χ. θα μπορούσε άραγε μιά αναλυτική περιγραφή του ("πρωτόγονου" βέβαια) ταμπουρά του Μακρυγιάννη, που βρίσκεται στο Ιστορικό Μουσείο νομίζω, να οδηγήσει σε κάποια συμπεράσματα σε συσχετισμό με τα σύγχρονα τούρκικα σάζια;

(Αν κάποιος μπορέσει να ανακαλύψει την εκπομή αυτή στο αρχείο της ΕΡΤ ή αλλού, μπράβο του!)

pepe
17.01.2010, 22:32
Ρε φίλε, αυτή την εκπομπή την έχω ακουστά και την ψάχνω! Όποιος την βρει στο ίντερνετ μια φιάλη από μένα! :102:
Ένα αφιέρωμα στις ίδιες (υποθέτω) γιαγιάδες έχει κάνει το περιοδικό Αρχαιολογία, Σεπτ. 2004, αλλά φυσικά δεν έχει ήχο.

Πάντως μερικές πληροφορίες υπάρχουν στο λινκ του προηγούμενου μηνύματός μου.

ΑΓΗΣ
17.01.2010, 23:09
Αγαπητέ πέπε, διάβασα το ενδιαφέρον σημείωμα στο λινκ που παραθέτεις
Ως προς τις λεπτομέρειες δεν μπορώ να πω πολλά, πάντως πράγματι υπάρχουν δάσκαλοι που διευκρινίζουν πως ο ταμπουράς που παίρνουμε σήμερα γιά να παίξουμε είναι εισαγόμενο η έγχώριας κατασκευής σάζι.
Γιά να γίνω λεπτομερέστερος, πρόλαβα πριν χρόνια κι έκανα δυό - τρία μαθήματα ταμπουρά στο Μουσείο Λαϊκών Οργάνων (δυό - τρία μαθήματα, αλλά γιά μένα γόνιμα) κι ο δάσκαλος (ο Πέτρος Μουστάκας) αφού διευκρίνισε το παραπάνω, είπε επίσης σε σχέση με τη βυζαντινή μουσική, ότι (αν το μεταφέρω ορθά) καθώς το τυπικό της εκκλησίας δεν επιτρέπει άλλωστε μουσικά όργανα στη λειτουργία, ο ταμπουράς χρησιμοποιούνταν σαν όργανο του σολφέζ κατά κάποιο τρόπο από τους σπουδαστές της ψαλτικής. Αυτά, και εάν επ' αυτού υπάρχουν περισσότερες πηγές θα με ενδιέφερε κι εμένα.

pepe
17.01.2010, 23:45
Αυτό ισχύει. Το αναφέρει και ο Χρύσανθος στο "Μέγα Θεωρητικόν", το έργο στο οποίο θεμελιώνεται η σημερινή επίσημη μορφή της Βυζαντινής Μουσικής: από τα σημερινά (1832) όργανα, λέει, το πιο κατάλληλο για τη διδασκαλία των διαστημάτων είναι η Πανδούρα ή Πανδουρίς ή Ταμπούρα ή Ταμπούρ.
Αλλά ποια ταμπούρα; Χίλια όργανα υπάρχουν μ' αυτό το όνομα, και που να ανταποκρίνονται στην περιγραφή που δίνει (τρίχορδο, με δεσμούς [μπερντέδες], μακρύ χέρι). Το κούρδισμα που αναφέρει ο Χρύσανθος είναι δι-γα-πα, δηλαδή ρε-ντο-λα, από την ψηλή στη χαμηλή (τόνος και μικρή τρίτη - δε θυμίζει τίποτε που να γνωρίζω από σημερινά όργανα).
Μιας και μιλάμε για Κωνσταντινούπολη, ίσως εννοούσε το τουρκικό ταμπούρ, που χρησιμοποιείται και στη διδασκαλία των διαστημάτων στην οθωμανική μουσική. Έχει ημισφαιρικό ηχείο και πάρα πολύ μακρύ χέρι, τόσο μακρύ που χωράνε να μπουν μπερντέδες για όλες τις μικροϋποδιαιρέσεις των διαστημάτων.
Το λέω τούρκικο, αλλά αυτό δεν είναι ακριβές. Παιζόταν στην κλασική οθωμανική μουσική, της οποίας οι συνθέτες και μουσικοί ανήκαν σε διάφορα έθνη της αυτοκρατορίας, τούρκοι, έλληνες, αρμένηδες, γύφτοι, εβραίοι κ.ά. -αυτά που λέει κι ο Ρος δηλαδή, εγώ πού τα 'μαθα θαρρείς; Ένα τέτοιο ταμπούρ αλλά με πολύ λίγους μπερντέδες (οι οποίοι μάλιστα έχουν μετακινηθεί σε ολοφάνερα τυχαίες θέσεις) έχει και ο Ανωγειανάκης στο μουσείο και το βιβλίο του, πράγμα που δείχνει ότι συμπεριλαμβανόταν και στα ελληνικά όργανα.

Τέλος πάντων, ας χρησιμοποιούν όποιο όργανο είναι κατάλληλο για τη διδασκαλία. Τίποτε το μεμπτό. Να μην του δίνουν όμως παραπλανητικά ονόματα και ρόλους!

Η πηγή είναι: Χρυσάνθου Θεωρητικόν Μέγα της Μουσικής, Τεργέστη 1832 - φωτοαναστατική επανέκδοση με εισαγωγή υπό Γ. Χατζηθεοδώρου, Αθήνα, εκδ. Σπανού, 1976-1977. (Αλλά σε προειδοποιώ: το βιβλίο πλέον έχει μόνο ιστορική αξία, η θεωρία της Βυζ. Μουσικής έχει τροποποιηθεί έκτοτε.)

Υ.Γ. Βάλε "ταμπουρά" στην αναζήτηση του φόρουμ, έχει διάφορα ενδιαφέροντα.

ΑΓΗΣ
18.01.2010, 02:18
Αυτό ισχύει. Το αναφέρει και ο Χρύσανθος στο "Μέγα Θεωρητικόν", το έργο στο οποίο θεμελιώνεται η σημερινή επίσημη μορφή της Βυζαντινής Μουσικής: από τα σημερινά (1832) όργανα, λέει, το πιο κατάλληλο για τη διδασκαλία των διαστημάτων είναι η Πανδούρα ή Πανδουρίς ή Ταμπούρα ή Ταμπούρ.
.............................. Το κούρδισμα που αναφέρει ο Χρύσανθος είναι δι-γα-πα, δηλαδή ρε-ντο-λα, από την ψηλή στη χαμηλή (τόνος και μικρή τρίτη - δε θυμίζει τίποτε που να γνωρίζω από σημερινά όργανα).
............................................... Τέλος πάντων, ας χρησιμοποιούν όποιο όργανο είναι κατάλληλο για τη διδασκαλία. Τίποτε το μεμπτό. Να μην του δίνουν όμως παραπλανητικά ονόματα και ρόλους!......................

1] Άλλο μιά πηγή για το ποιο είναι πιο κατάλληλο όργανο και άλλο το ποιό χρησιμοποιούσαν πραγματικά. Δεν έχω λόγο να αμφισβητήσω αυτό που ξέρω, αλλά θα ήταν καλή μιά πηγή που θα το επιβεβαίωνε κλπ.
2] Εμείς στα πρώτα μαθήματα κουρδίζαμε ρε σολ ντό απ' ό,τι θυμάμαι και
3] Εμένα μού είπαν: μαθαίνουμε ταμπουρά πάνω σε σάζι.

pepe
18.01.2010, 03:15
1] Άλλο μιά πηγή για το ποιο είναι πιο κατάλληλο όργανο και άλλο το ποιό χρησιμοποιούσαν πραγματικά. Δεν έχω λόγο να αμφισβητήσω αυτό που ξέρω, αλλά θα ήταν καλή μιά πηγή που θα το επιβεβαίωνε κλπ.
2] Εμείς στα πρώτα μαθήματα κουρδίζαμε ρε σολ ντό απ' ό,τι θυμάμαι και
3] Εμένα μού είπαν: μαθαίνουμε ταμπουρά πάνω σε σάζι.

1. Σωστή παρατήρηση. Ο Χρύσανθος δε λέει ευθέως "το χρησιμοποιούμε", αλλά αφήνει να εννοηθεί ότι μάλλον το χρησιμοποιούσαν.

2. Με όργανο περίπου στο μέγεθος του δικού μας τζουρά; Ναι, υπάρχει αυτό το κούρδισμα, το "καραντουζένι". Είναι μάλλον το πιο κλασικό κούρδισμα για σάζια, ή τουλάχιστον το πιο συνηθισμένο εδώ (εγώ έτσι παίζω, για την ακρίβεια λα-ρε-σολ που είναι το αντίστοιχο για τα πιο μεγάλα και για τα πολύ μικρά σάζια. Έχει κι άλλα κουρδίσματα αλλά δεν τα έχω μάθει).

3. Αυτό είναι τίμιο. Αλλά πώς μαθαίνει κανείς ταμπουρά σε σάζι; Μαθαίνει κανείς μπουζούκι πάνω σε κιθάρα ή βιολί πάνω σε νταούλι;

(Πλακίτσα... Δε θέλω να θίξω ούτε εσένα ούτε τους δασκάλους σου.)

spyros koliavasilis
18.01.2010, 07:53
Πάει, γέρασε κι ο Ρος!
Χίλια δίκια έχει σ' αυτά που λέει, αλλά τα λέει με πολλή ξινίλα!

Παρεμπιπτόντως, ενώ θεωρώ ότι πρόκειται για έναν πολύ σημαντικό μουσικό που άλλαξε ουσιαστικά τα πράγματα, δεν κατάφερε να βγάλει ένα μαθητή που να τον ξεπεράσει.
Ο Σινοπουλος?δεν ειναι μαθητης του ρε παιδια?

μπαμπης καπουλας
18.01.2010, 08:57
Ο Περικλής Παπαπετρόπουλος?

Σαμπαχ23
18.01.2010, 09:46
Βασικά ο Ρος έχει θέμα με την εμμονή των Ελλήνων λαογράφων να εξελληνίζουν τα πάντα, και να αποδικνείουν τη συνάφεια του νεου ελληνικού πολιτισμού με τοπν αρχαίο Eλληνικό.
Ο ίδιος πιστεύει πως ναι μεν υπάρχει μια συνάφεια, αλλά στους 20 αιώνες, έρνα σωρό αλλά στοιχεία και επιρροές έχουν ενσωματωθεί στην ελληνική μουσική.
Όσο για τον τρόπο που παίζει ο ίδιος, δεν είναι παρά μία προσωπική οπτική γωνία και έκφραση, η οποία έχει προκύψει από τις εμπειρίες του και τις διάφορες μαθητείες του.
(Ο ίδιος είναι αστός, και έχει μελετήσει και κλασσική αλλά και πολύ την Ινδική μουσική)
Αυτό στο οποίο επιμένει συνεχώς είναι πως η παραδοσιακή μουσική δεν είναι κάτι παγιωμένο, και πως θα πρέπει να εξελλίσεταιι.
Επίσης, ένα άλλο βασικό σημείο της φιλοσοφίας του η μουσική ταυτότητα δεν έχει καμία σχέση με τα πολιτικά - γεωγραφικά σύνορα......
Το 2006 επισκέφτηκα το Χουδέτσι για να συμμετέχω στο σεμινάριο του λαούτου...
Η εντύπωση που αποκόμισα ήταν αυτή ενός ανεξάρτητου, αλλά όχι αποκομμένου, αλλά αντιθέτως ανοιχτού σε επιρροές και προτάσεις, αλλά και σεβόμενου τις παραδόσεις και το παρελθόν,ζωντανού κυττάρου.
Το πρωί κάναμε τα μαθήματα όλοι μαζί, σαν μια παρέα, παίζοντας, χορεύοντας, τραγουδώντας, συζητώντας, πίνοντας..
Μέτα τρώγαμε όλοι μαζί στην ταβέρνα, πάλι στο ίδιο κλίμα...
Ο Ψαρογιώργης μας έλεγε ιστορίες, άκουγε τις δικές μας, το ίδιο και ο Ross, που ερχόταν και αυτός που και που.
Την πρώτη φορά που έσκασε ο Ross παγώσαμε όλοι (πρώτη φορά τον βλέπαμε από κοντα)..
Μετά αυτός άρχισε να λέει αστεία για να σπάσει ο πάγος...
Και αφού ήπιε μια ρακή , έπιασε τη λύρα του και άρχισε να παίζει μαζί μας...
Αυτό είναι μουσική για τον Ross!


Ήταν τόσο καθοριστική για μένα αυτή η εμπειρία που λίγο αργότερα, αποφάσισα στην πτυχιακή μου εργασία να μελετήσω και να συγκρίνω δύο πολύ χαρακτηριστικές περιπτώσεις μουσείων λαικών οργάνων στην Ελλάδα, οπου οι δημιουργοί τους είναι εκπρόσωποι δύο διαφορετικών σχολών ( Το ένα είναι του Ανωγειανάκη και το άλλο του Ross Daly).

ανατολίτης
18.01.2010, 12:42
Την διαθέτεις αυτή τη μελέτη στο "ευρύ" κοινό; Εμένα θα με ενδέφερε.

Σαμπαχ23
18.01.2010, 12:55
Δε χωράει να το ανεβάσω:245:

tourick
18.01.2010, 13:05
Ο Σινοπουλος?δεν ειναι μαθητης του ρε παιδια?

Και ο Σινόπουλος ήταν..
Και ο παπαπετρόπουλος..
Και η Κέλλυ Θωμά, και ακόμα είναι..
Και ο Ηλίας ο Ανδρεουλάκης..
Και, και, και..
Απλά νομίζω ότι αυτό που θέλει να πει ο φίλος (αν κατάλαβα καλά) είναι ότι δεν άφησε κάποιον μαθητή που να τον έχει ξεπεράσει..

akios
18.01.2010, 16:20
Για τη καταγωγή των παραδοσιακών οργάνων προτείνω την ανάγνωση του βιβλίου του Νίκου Μαλιάρα « ΒYΖΑΝΤΙΝΑ ΜΟYΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ » .1,5 κιλά βιβλίο πάνω στο θέμα αυτό... - ξέρω ότι δεν κρίνεις τα βιβλία με το κιλό αλλά τουλάχιστον είναι απ όσα ξέρω η πιο βαθιά μελέτη πάνω στο θέμα

http://www.panasmusic.gr/catalog/product_info.php?products_id=743&osCsid=936d34326944e52148b82969d30088f2

Το έχω διαβάσει στα γρήγορα και θα το παραγγείλω για να το διαβάσω με την ησυχία μου

Πάντως όταν οι Ιρλανδοί παίζουν ιρλανδικό μπουζούκι για την παραδοσιακή τους μουσική κανεις δεν έρχεται να τους πει ότι δεν είναι σωστό. Οταν το Τουρκικό κράτος αποφάσισε στη δεκαετία του 30 ότι το σάζι έπρεπε να γίνει το Εθνικό Τουρκικό όργανο της λαικής Τουρκικής μουσικής με σχολεία σε όλη τη χώρα και άρχισε η τυποποίηση των σαζιών κανεις δεν ήρθε να τους πει ότι δεν είναι σωστό.

pepe
18.01.2010, 17:27
Και ο Σινόπουλος ήταν..
Και ο παπαπετρόπουλος..
Και η Κέλλυ Θωμά, και ακόμα είναι..
Και ο Ηλίας ο Ανδρεουλάκης..
Και, και, και..
Απλά νομίζω ότι αυτό που θέλει να πει ο φίλος (αν κατάλαβα καλά) είναι ότι δεν άφησε κάποιον μαθητή που να τον έχει ξεπεράσει..

Το δίδαγμα του Ρος είναι: τρέξε, ψάξε, μην κάθεσαι παθητικά να τρως ό,τι σου σερβίρουν. Μας έκανε γνωστό ότι σε διάφορα μέρη που δεν τα είχαμε ούτε ακουστά υπάρχουν μουσικές παραδόσεις όχι απλώς σημαντικές, αλλά ακόμη και κατάλληλες για να εκφραστεί μέσω αυτών κάποιος που μπορεί να μην ανήκει σ' αυτές εκ γενετής.
Το συμπέρασμα θα έπρεπε να είναι ότι αν υπάρχουν τέτοια πράγματα στην Τουρκία, το Ιράν, τις Ινδίες, θα υπάρχουν και αλλού. Ο άξιος μαθητής του θα ήταν αυτός που, με τον τρόπο που έδειξε ο Ρος, θα έκανε κάτι που δεν έκανε ο Ρος, και θα το έκανε καλά.
Αντ' αυτού, στρατιές ολόκληρες μαθητών τρέχουν στον Ρος και σε άλλους δασκάλους που έλκουν την καταγωγή τους από τον Ρος και λένε: "Πήγες στην Ανατολή; Έφερες το σάζι / ούτι / ραμπάμπ / οτιδήποτε άλλο εξωτικό; Δείξε μου κι εμένα!"
Φυσικά, κάποιοι από αυτούς όπως ο Σινόπουλος και ο Παπαπετρόπουλος και πιθανότατα και άλλοι προχώρησαν και σε δικά τους ψαξίματα. (Δεν αναφέρομαι στην Κέλλυ γιατί δεν την ξέρω, μόνο ονομαστικά, τον δε Ανδρεουλάκη καθόλου). Ας μην κάτσουμε να συγκρίνουμε ποιος ξεπερνάει ποιον, δεν έχει νόημα.
Αλλά ο μουσικός ορίζοντας του μέσου έλληνα διευρύνθηκε τόσο από τον καιρό που εμφανίστηκε ο Ρος, όσο ποτέ ξανά έκτοτε.

spyros koliavasilis
18.01.2010, 17:36
Κανεις δεν ειπε πως ο ανθρωπος δεν εχει κανει μεγαλο εργο.
Το λυπητεροτερο απο ολα ειναι οτι ο Ρος εκανε οτι ενα υπουργειο-Παναθεμα το- δεν εχει καταφερει ποτε...
Το οτι ενας καλλιτεχνης εχει προσωπικο υφος και παιξιμο τον κανει ιδιαιτερο και μοναδικο,τωρα ως προς τον Φιλελληνισμο του νομιζω οτι κανεις δεν εχει καμια αμφιβολια,αλλωστε μετα απο τοσα χρονια ας μου επιτρεπει να πω οτι ειναι Ελληνας πια,και ισως και πιο Ελληνας απο αλλους...οσο για την τιμιοτητα του και το κυρος του νομιζω οτι για τις τιμες που εχουν τα σεμιναρια ειναι μια καλη απαντηση.
Το σιγουρο ειναι οτι εξω απο την Ελλαδα εχει ενα ονομα και μια φημη ενος καταξιωμενου μουσικου και μεντωρα.Ειναι λοιπον μεγαλο πραγμα το γεγονος οτι εχει την απλοτητα να πινει τσιπουρα και να παιζει με ατομα τα οποια ειναι ακομα στις αρχες,και ας μου επιτραπει να το πω αυτο γιατι αλλοι ειναι πολυ μικροτερου βεληνεκους και δεν λενε καν καλημερα.
Τωρα ως προς την θεωρητικη αποψη και τοποθετηση νομιζω οτι εχει το δικαιωμα να πει την αποψη του.Εδω εχουμε διαβασει φελους και φελους να εκφραζονται και να λενε τα οσα.Τουλαχιστον ειναι ενας ανθρωπος ορθολογιστης και με πραγματικη αγαπη σε σχεση με την μουσικη,και πρωτοπορος για τα Ελληνικα και οχι μονο δεδομενα.Ενας πολυ καλος συνεχιστης επισης ειναι ο Θυμιος ο Ατζακας με το Μουσικο χωριο αν θυμαμαι καλα τον φορεα.
'''Φουσκες'' με κονδυλια ευρωπαικης ενωσης εχουν σκασει πολλα,και δεν θα αναφερθω σε ονοματα και '''δασκαλους'' γιατι οι κλικες τους θα μας φανε,τα συμφεροντα ειναι τεραστια,και οταν οι ιδιοι αυτοαποκαλουνται δασκαλοι και μοιραζουν πτυχια,ο Ρος ειναι πολυ ταπεινος συγκρητικα με αυτους.
Και να σας φερω ενα παραδειγμα¨:Ποιοι ειναι αυτοι οι μαγκες που θα με αναγκασουν εμενα να εχω πτυχιο Βυζαντινης και υποχρεωτικα δευτερο οργανο για να μου δωσουν μετα απο πολλα λεφτα και χρονια ενα ''Διπλωμα'' που ουτε να σκουπισω .....την μυτη μου δεν εχει αξια,αφου το ιδιο το κρατος δεν το αναγνωριζει?
Τραγελαφικα πραγματα....ασε δε τα Δεξια Χερια αυτων των Μεγαλων Καθηγητων....η Θεα Καλλη.....ισα με 30 ειναι.....
Και Χρονια Πολλα στον Θαναση και την Αθανασια

Νίκος Πολίτης
18.01.2010, 18:53
θα μπορούσε άραγε μιά αναλυτική περιγραφή του ("πρωτόγονου" βέβαια) ταμπουρά του Μακρυγιάννη, που βρίσκεται στο Ιστορικό Μουσείο νομίζω, ......
Δεν είναι καθόλου "πρωτόγονος" ο ταμπουράς του Μακρυγιάννη. Έχει σχεδιαστεί και κατασκευαστεί από ειδικό τεχνίτη με χρήση διαβήτη και γεωμετρίας. Περισσότερα στο σύνδεσμο που παραθέτω σε άλλο θέμα.

nikosn
18.01.2010, 19:24
Και να σας φερω ενα παραδειγμα¨:Ποιοι ειναι αυτοι οι μαγκες που θα με αναγκασουν εμενα να εχω πτυχιο Βυζαντινης και υποχρεωτικα δευτερο οργανο για να μου δωσουν μετα απο πολλα λεφτα και χρονια ενα ''Διπλωμα'' που ουτε να σκουπισω .....την μυτη μου δεν εχει αξια,αφου το ιδιο το κρατος δεν το αναγνωριζει?


Να οι μεγάλες αλήθειες.Τα ωδεία είναι σχολές ΑΝΩΤΑΤΟΥ επιπέδου, αλλά δίνουν αδιαβάθμητα πτυχία και διπλώματα.

theodoropoulos
18.01.2010, 20:42
πριν απο λιγο καιρο στο εργαστηριο στο Χουδετσι θα εμπαινε λουκετο,και με νυχια και με δοντια ο Ρος το κρατησε.Και αυτο γιατι τα οικονομικα δεν πηγαιναν καλα και σεβομενος την τσεπη και την αξιοπρεπεια του καθε μαθητη ,καταφερε να βρει τα χρηματα ωστε να συντηρηθει,και δεν ξερω αν καλα καλα εχει εκεινος προσωπικο οφελος...Αυτο θα πει αγαπη...
Αλλα εδω ο ελληναρας αμα δεν τα κονομισει χοντρα δεν κανει τιποτα..

spyros koliavasilis
19.01.2010, 05:08
Επειδη τυχαινει να γνωριζω απο μεσα σχετικα το θεμα θελω να σας πω κατι...σε καποιους φορεις καποιων υπουργειων υπαρχουν και καποιοι ανθρωποι που πραγαματικα αγαπουν αυτην την πρωτοβουλια,και βοηθησαν και με εργα αυτο που κανει ο Ρος....
Δεν θα πω ονομα,γιατι δεν πρεπει,αλλα αν και με λυπει θα το πω....Ολα τα Λαμογια εχουν μαζευτει και τσιμπανε τα λεφτα απο την Ευρωπαικη ενωση και αυτα που πραγματικα αξιζουν τα υιοθετουν καποιοι Δημοι,και καποια ανθρωποι τα στηριζουν μεσω του συστηματος οσο μπορουν.Σε αυτο το θεμα ο Ρος ειναι Μαχητης,αλλα και καποια κοπελα αλλα και αλλοι τον στηριζουν γιατι εχουν σιχαθει την ασωτεια του συστηματος.

Σαμπαχ23
19.01.2010, 11:04
Πες τα χρισόστομε!!!!

Είναι πολλοί, και δυστυχώς επίσημοι οι πολέμιοί του, αλλά ευτυχώς αρκετοί οι υποστηριχτές του...

Αυτό που με στενοχωρεί περισσότερο είναι πως ενδεχομένως, οι ιδέες του, σε μερικά χρόνια, να παγιωθούν και να περνάνε ως σωστές, και από αυτούς που σημερα του εναντιώνονται..