PDA

Επιστροφή στο Forum : Τα κουρδίσματα του μπουζουκιού και του μπαγλαμά στη δισκογραφία των 78 στροφών



Διόνυσος
06.12.2011, 18:11
Καταρχήν να δώσω συγχαρητήρια στον Σταύρο για το ομώνυμο άρθρο (http://www.klika.gr/cms/index.php/ar8rografia/ar8ra/288-kourdismata-bouzouki.html)του στην Κλίκα. Ανοιξα αυτό το θέμα σε περίπτωση που κάποιος θέλει να σχολιάσει ή να ρωτήσει κάτι.

Εγώ έχω μια απορία Σταύρο σχετικά με το "Εγώ μαγκας φαινόμουνα" του Γενίτσαρη.
Αν έχεις παρατηρήσει στις σύγχρονες εκτελέσεις δεν παίζουμε την εισαγωγή όπως στην πρώτη.

Εχοντας κουρδίσει σε καραντουζένι λα σολ ρε (καντίνι) εχω την εντύπωση ότι η εισαγωγή βγαίνει πολύ ευκολα (παιζοντας ανοιχτή καντίνι (ρε) και μουργκάνα ντο ). Βάση είναι το λα.

Μήπως τελικά είναι σε καραντουζένι;

ΣΤΑΥΡΟΣ Κ
06.12.2011, 23:36
Σε ευχαριστω Διονυση .

Καταλαβαινω που λες και δεν ειναι λαθος ,το καραντουζενι ταιριαζει πολυ καλα στο εγω μαγκας φαινομουνα ,οπως και ολα τα ουσακ αφου ειναι ο κυριοτερος δρομος που παιζουμε πανω σε αυτο κουρδισμα
Στην συγκεκριμενη ηχογραφηση ειναι κανονικο ρε-λα-ρε ,ομως η ιδιαιτεροτητα των παλιων μπουζουκιων με τα σπαστα καπακια και τις περιεργες αρμονιες κανει το ακουσμα παραξενο πολλες φορες.
Το το κομματι το παιζει κυριως στην ρε στην πρωτη και λιγο στην μεσαια σε καποιες νοτες ,αν ηταν καραντουζενι θα επαιζε κυριως στην μεσαια ,για να ταιριαζει τονικα με την κατω
Ειναι και δυσκολο να το περιγραψω ,αλλα βαραει πολλες φορες ανοιχτες χορδες και ακουγεται πολλες φορες η ρε η καντινι η κατω ανοιχτη αν ηταν καραντουζενι θα ηταν πολυ δυσκολο για τον παιχτη να πεταγεται συνεχεια 4-5 ταστα μεταξυ πρωτης και δευτερης για να παιζει την μελωδια.
Στο τελος κανει ενα γκλισαντο απο το 5 ταστο στο πρωτο και τελειωνει με λαθος νοτα ,αν το γκλισαντο ηταν στο 7 ταστο σε καραντουζενι φανταζομαι οτι θα ηταν τρομερα δυσκολο να πηγαινοερχεται μεταξυ τριτου ταστου πρωτης χορδης και εβδομου ταστου δευτερης, τεχνικα ασυμφερο
Αν ηταν Σολ η μεσαια

Διόνυσος
11.12.2011, 10:12
Ευχαριστώ Σταύρο!!

Στο άρθρο (http://www.klika.gr/cms/index.php/ar8rografia/ar8ra/288-kourdismata-bouzouki.htmlhttp://)του Σταύρου στην Kλίκα για τα ντουζένια αναφέρεται ότι το τραγούδι του Μάρκου "Σκύλα μ' έκανες ρεζίλι" παίζεται με ρε σι σολ (μπουργάνα). Ο φίλος zabe το έχει παίξει με αυτό το ντουζένι:


http://www.youtube.com/watch?v=ue2rJLfe9lU

zabe
11.12.2011, 16:50
Εγω το χω ρε σι σολ(μπουργκανα). Ο Μαρκος με ρε σολ σι(μπουργκανα)

arxarios
11.12.2011, 16:55
εγω νομιζω οτι ειναι ΡΕ-ΣΟΛ-ΡΕ και μπορει ΡΕ-ΣΟΛ-ΣΟΛ

ΣΤΑΥΡΟΣ Κ
11.12.2011, 17:15
ΡΕ -ΣΙ-ΣΟΛ ειναι στου Μαρκου την ηχογραφηση Καρατσεκαρισμενο ,οπως δηλαδη το παιζει ο Ηλιας στο Βιντεο,΄το Ρε-Σολ-Σι ειναι το αραμπιεν, δεν ταιριαζει με το συγκεκριμενο κομματι που 'ναι χιτζαζ αφου συνηθως σε αυτο το ντουζενι οι παλιοι επαιζαν μονο χουζαμ.

arxarios
11.12.2011, 18:26
γιατι να κουρδισει ΣΙ την μεσαια ,δεν μπορω να καταλαβω,εγω που το εχω παιξει με ΣΟΛ την μεσαια ,μεχρι ανοιχτη ΣΟΛ παει νομιζω.
η μπουργανα στο τραγουδι δεν ακουγεται καθολου,μονο η κιθαρα που συνοδευει αν δεν κανω λαθος.

Διόνυσος
11.12.2011, 19:57
Αρχάριε μπορεί να πάει με σολ όπως λές αλλά το θέμα είναι πως έχει γίνει η ηχογράφηση. Εγώ πάντως που το έπαιξα όπως ο Ηλίας (zabe) σε ρε σι σολ μια χαρά βγαίνει (αν εξαιρέσεις βέβαια την σόλ που είναι οριακά χαλαρή..)

arxarios
11.12.2011, 20:33
Αρχάριε μπορεί να πάει με σολ όπως λές αλλά το θέμα είναι πως έχει γίνει η ηχογράφηση. Εγώ πάντως που το έπαιξα όπως ο Ηλίας (zabe) σε ρε σι σολ μια χαρά βγαίνει (αν εξαιρέσεις βέβαια την σόλ που είναι οριακά χαλαρή..)

μα γιατι να κουρδισει ΣΙ την μεσαια,στην ουσια την αχρηστευει.
η μπουργανα που ακουγεται στην στην εκτελεση του Μαρκου;
εγω αυτο που ακουω ειναι μια κιθαρα να συνοδευει ,ισως να το μπερδευετε με την μπουργανα .

για να μην πω τωρα οτι ειναι κανονικο ΡΕ-ΛΑ-ΡΕ :019:
το κομματι ειναι ΡΕ χιτχαζ πειραιοτικο αν δεν κανω λαθος

--- Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 19:33 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 19:15 ---

τελικα ειναι ΡΕ -ΣΟΛ-ΣΟΛ με το 100%
χρησιμοποιει την ΡΕ σαν βασικη χορδη ,σε ορισμενα σημεια φτανει μεχρι ΣΟΛ μεσαια ανοιχτη και με ΣΟΛ μπουργανα .
με λιγα λογια τις κοπανει και τις δυο ανοιχτα .

ΣΤΑΥΡΟΣ Κ
11.12.2011, 20:57
Φιλε Αρχαριε και εγω επι πολλα χρονια πιστευα το ιδιο με σενα οτι ηταν ρε-σολ-σολ ομως παρατηρησε δυο πραγματα

http://www.youtube.com/watch?v=DbH_EbfUoHA

στο 1.53 η μπουργανα στις τρεις τελευταιες νοτες της φρασης

στο 3.20 αλλα και σε αλλα σημεια του κομματιου η μεσαια σι ακουγεται καθαρα οτι ειναι ανοιχτη πριν το λεγακτο και στο τελος ο Μαρκος τις ριχνει ολες τις χορδες ανοιχτα και κλεινει το κομματι.

arxarios
11.12.2011, 21:23
εγω γιατι την ακουω για Σολ

zabe
12.12.2011, 05:31
Χμμμμ ειχα την εντυπωση οτι δεν ειχα ακριβως το κουρδισμα του Μαρκου, δεν το χα ψαξει κιολας το κομματι, αλλα για να λεει ετσι ο Σταυρος τον εμπιστευομαι

ΣΤΑΥΡΟΣ Κ
12.12.2011, 11:12
Στο ιδιο βιντεο του Μαρκου στο 1.55 ακουγονται πεντακαθαρα οι δυο ανοιχτες ξεκινα με την ρε κουρδισμενη σε ρε# οπως την ακουμε εμεις και την μεσαια σι σε ντο παλι οπως την ακουμε δηλαδη εχουμε ενα διαστημα 4ης μεταξυ τους ,σολ ειναι μονο η απανω ,κουρδισμενη σολ# που ακουγεται στο 1.57

bill fas rod
20.01.2012, 14:24
ρε-σι-σολ
Τα χουρδισματα πηγεναν αναλογα με το ηχοχρομα που ηθελε να δωσει ο καθε δημιουργος αφενος, αφετερου αναλογα με την τονικοτητα που παιζαν να εχουν πιο ευκολα πιασηματα στα ακορδα(ρε σι σολ) το σολ βρισκεται ακριβως στη μεση, ποσα ακορδα πιανεται με ενα μονο πατημα?

pepe
20.01.2012, 15:41
Καταρχήν να δώσω συγχαρητήρια στον Σταύρο για το ομώνυμο άρθρο (http://www.klika.gr/cms/index.php/ar8rografia/ar8ra/288-kourdismata-bouzouki.html)του στην Κλίκα.

Κι από μένα ομοίως. Αλλά και στους υπόλοιπους της συζήτησης, που έχουν κάνει τις ηχογραφήσεις φυτίλια μέχρι να βρεθούν οι απαντήσεις. Μπράβο παιδιά.

Μία παρατήρηση και μία απορία.

1. Η αναφορά σ' ένα ντουζένι είναι πληρέστερη, όταν αναφέρεται και ο δρόμος που παίζεται σ' αυτό, και μάλιστα με τον τόνο του, π.χ. «Ρε ουσάκ - τονική στο τάδε τάστο της τάδε χορδής».

2. Το «κούρδισμα Μπάτης», Ρε-Λα#-Λα# μου φαίνεται πολύ παράδοξο. Αυξημένη τέταρτη; Βέβαια αφού ο συντάκτης το άκουσε όχι μία αλλά έξι φορές, δίκιο θα έχει. Έκανα μια πρόχειρη δοκιμή στον μπαγλαμά, και είδα ότι παίζεται μεν αλλά δεν μπορώ να φανταστώ τα πλεονεκτήματά του. Δεν έκατσα, ομολογουμένως, να κάνω αντιπαραβολή με τις ηχογραφήσεις. Το δοκίμασε κανείς σας; Επιβεβαιώνεται; Πώς χρησιμοποιείται;

liga rosa
20.01.2012, 16:21
άμα το πάρεις σαν σι ύφεση, η ρε βγαίνει τρίτη μεγάλη.

pepe
20.01.2012, 16:29
Α!!! Μα είμαι βλάκας! λα ύφεση κούρδιζα! Άκυρη η ερώτηση.

liga rosa
20.01.2012, 16:34
το φαντάστηκα για το λα ύφεση, μια που έλεγες 4η αυξ. ψυχραιμία!
επίσης ένα θέμα προς ξεκαθάρισμα (παρά τις τόσες κουβέντες) είναι το λα# και ρε#, που στην πραγματικότητα είναι σιb και μιb...
περίεργες συνηχήσεις πάντως έχουμε συχνά στα ντουζένια, πχ στο συριανό που με τονική το σιb ακούγεται συχνά η ανοιχτή σολ (ειδικά μαζί με το φα στο ρε καντίνι).

aeras
20.01.2012, 18:19
ΡΕ-ΣΙ-ΣΟΛ, ΤΟ ΡΕ ΚΟΥΡΔΙΖΕΤΑΙ ΣΕ ΜΙ
Δεν εχω καταλαβει τι σημαινει το ρε κουρδιζεται σε μι ενω το κουρδισμα ειναι ρε σι σολ.μηπως επειδη εχει παραμορφωθει ο ηχος της με τις ηχογραφησεις;;

pepe
21.01.2012, 03:23
Δεν εχω καταλαβει τι σημαινει το ρε κουρδιζεται σε μι ενω το κουρδισμα ειναι ρε σι σολ.μηπως επειδη εχει παραμορφωθει ο ηχος της με τις ηχογραφησεις;;

Είτε γι' αυτό, είτε επειδή δε χρησιμοποιούσαν διαπασών, το αποτέλεσμα είναι ένα κούρδισμα σαν ρε-σι-σολ αλλά ένα τόνο απάνω όλο μαζί.

ΣΤΑΥΡΟΣ Κ
21.01.2012, 15:00
Το κούρντισμα ''Μπάτης ,τελικά υπάρχει πολύ μεγάλη πιθανότητα να είναι το λεγόμενο Πειραιώτικο Ντουζένι που άκουσε από τον Μπάτη ο Νέαχος Γεωργιάδης.Στο άρθρο του ''Οι δίσκοι του Γιώργου Μπάτη '' στην Κλίκα.Λέει τα εξής


''Τις λίγες νότες του τραγουδιού μου φαίνεται ότι τις έπαιζε πάνω στη μια χορδή, το καντίνι, που ήταν κουρδισμένο ρε μινόρε. Ταυτόχρονα όμως χτύπαγε και τις τρεις διπλές χορδές του μπαγλαμά. Έτσι, η μια έδινε τη μελωδία κι οι άλλες δυο κρατούσαν το ίσο. Μας είπε ότι αυτό λέγεται «κούρδισμα πειραιώτικο''

Αν και είναι μια υπόθεση βέβαια θα μπορούσε να ειναι η το ρε-λα#-λα# η (ρε-σιb-σιb ) να ήταν το ραστ ντουζενι που ο Μάρκος δεν θυμοταν στην βιογραφια όπως αναφερει το ειχε ξεχάσει?
Το συγκεκριμένο κομμάτι που τραγούδησε ο Μπάτης στον Νέαρχο Γεωργιάδη ,είναι το βλάχικο χασάπικο ηχογραφημένο απο το 1905 με μαντολίνο και κιθάρα το οποιο ο Τζακ Χαλικιάς το έκανε ''τρικούβερτο'' το 1946 .Βεβαια το συγκεκριμενο ειχε ηχογραφηθεί και σαν ''Θα πάρω δυο'' ,σε δυο εκτελέσεις το 1940 περίπου με την Μηττάκη μια με την Ρόζα ,πιθανως να ειναι αυτό το ματζοράκι πιθανώς και να μην έχει σχέση.αυτο πρεπει να μας το πει ο Κ.Νέαρχος αν το θυμάται.
Τα κουρδίσματα οι παλαιοί ,καποιο παίζαν τα βασικά δυο τρια τα υπολοιπα δεν τα ξερανε.

Ο Μάρκος πρεπει να τα γνώριζε σχεδόν όλα και ονόματα τους κανονικά ,μερικά απο τα οποια ισως ουτε τα ίδια του τα παιδια να μην τα ξερουνε
.Οταν λεώ όλα εννοώ της παράδοσης του μπουζουκιού
Αν βγούνε ποτέ οι μπομπίνες που ο Μάρκος εξηγει τα ντουζενια θα ηταν πραγματικα ευτυχημα .Εκει με τα πρώτα αδεσποτα αγνωστα τραγούδια σε ντουζενια μεχρι και κουρδισματα που εξηγει τα ονοματα τους θα μας λυνοντουσαν όλες οι απορίες .

Δημήτρης Ν.
21.01.2012, 15:08
Πού βρίσκονται αυτές οι μπομπίνες;

pepe
21.01.2012, 15:14
Αν βγούνε ποτέ οι μπομπίνες που ο Μάρκος εξηγει τα ντουζενια θα ηταν πραγματικα ευτυχημα.

Το υπόλοιπο από εκείνες που έχουμε ήδη ακούσει; Αυτές πρέπει να είναι οι συνεντεύξεις στην Αγγελική Κάιλ, απ' ό,τι κατάλαβα.

ΣΤΑΥΡΟΣ Κ
21.01.2012, 15:49
Mπομπινες εχουν σιγουρα τα παιδια του και αυτες οι συνεντευξεις με την Καιλ που πρεπει να της εχει και η ιδια η Καιλ ?
Παντως μου κανει μεγαλη εντυπωση που τοσα χρονια δεν ανασυρηθηκε καποια ζωντανη ηχογραφηση του Μαρκου απο καποιο κουτουκι μαγαζι στον Πειραια η πανηγυρι εστω ,θα περιμενουμε αρκετα απο οτι φαινεται

Δημήτρης Ν.
21.01.2012, 16:05
Παντως μου κανει μεγαλη εντυπωση που τοσα χρονια δεν ανασυρηθηκε καποια ζωντανη ηχογραφηση του Μαρκου απο καποιο κουτουκι μαγαζι στον Πειραια η πανηγυρι εστω ,θα περιμενουμε αρκετα απο οτι φαινεται
Εάν τα έχουν επαγγελματίες συλλέκτες ίσως να μην ευτυχήσουμε κιόλας:240:

pepe
21.01.2012, 16:10
Υπάρχει μία: Μάρκος - Στράτος στου "Βρανά", το '61, δίσκος της Λύρα.

bill fas rod
21.01.2012, 17:06
Διαπασων (ολοι οι φθογγοι _ηχοχρωμα_απο μια χαμηλη βαση εως την αντοιστηχη ψηλη Ντο-Ντο) βγαινει απο δια πασων των φωνων
η των χορδων για οργανα.

alexcr
21.01.2012, 17:39
επαιξα στον μπαγλαμα το "καφτονε σταυρο" σε ντουζενι ρε (καντινι) -σολ -σολ με βαση τη δευτερη χορδη σολ και μου βγαινει παρα πολυ καλα.εφτιαξα και ταμπλατουρα.μπορω να τη δημοσιευσω?
επισης ωραια βγαινει στον μπαγλαμα και η γυφτοπουλα του μπατη σε κουρδισμα ρε-σολ -λα (καραντουζενι) με βασικη χορδη τη σολ
αλεξης

ΣΤΑΥΡΟΣ Κ
21.01.2012, 20:05
Αν ηταν συλλεκτες θα ειχαν βγει προπολου να εισαι σιγουρος,εξαλλου απο συλλεκτες εχουν βγει τα περισσοτερα ηχογραφηματα εως σημερα.Τους μη συλλεκτες ειναι που φοβαμαι οτι τα κρατανε και δεν τα δινουνε

Πίκινος
21.01.2012, 21:29
Αν ηταν συλλεκτες θα ειχαν βγει προπολου...Τους μη συλλεκτες ειναι που φοβαμαι οτι τα κρατανε και δεν τα δινουνε

Τσ τσ τσ!

Σα δε ντρέπονται!! Παλιο μή-συλλέκτες!
ΥΓ Να 'σαι καλά Σταύρο, μου φτιαξες απόψε τη διάθεση!:019:

Γιανν'ς
21.01.2012, 21:42
Φυσικα,αν δεν γνωριζεις τον θησαυρο που εχεις,το πιθανοτερο ειναι να τον καταστρεψεις...Οι μη συλλεκτες δεν ξερουν την αξια των αντικειμενων που εχουν στα χερια τους....Νομιζω αυτο εννοει ο Σταυρος...

Νίκος Πολίτης
21.01.2012, 21:53
Πόσο σίγουροι είμαστε ότι οι μπομπίνες του Μάρκου είναι από τη δουλειά της Α. Κάιλ και όχι από την προγενέστερη της “παρέας των φοιτητών”; Τόσο από τα γραφτά της Κάιλ όσο και του Π. Κουνάδη (που περιλαμβάνουν και κάποια στοιχεία από την Κική Καλαμαρά) δεν μπορεί να βγεί άκρη. Επίσης, όπως πολύ σωστά υποψιάζεται ο Σταύρος, πρέπει να υπάρχουν και μπομπίνες στην οικογένεια του Μάρκου, ανεξάρτητες από εκείνες των “καταγραφέων του”.

Υ.Γ. Φοβάμαι, Γιάννη, ότι οι "μή συλλέκτες" ξέρουν πάρα πολύ καλά την αξία του υλικού που βρίσκεται στα χέρια τους....

ΣΤΑΥΡΟΣ Κ
21.01.2012, 22:58
Θαναση χαιρομαι !!

Εξηγουμαι λοιπον
Το έργο το εχω δει ουκ ολιγες φορες.
Πρωτον στα χερια των συλλεκτων το υλικό δεν κινδυνευει.Τουλαχιστον οταν γνωριζουμε την υπαρξη του είναι παρήγορο,καποιοι συλλεκτες ειναι συνεργασιμοι καποιοι οχι δεν θα του κρινουμε ολους σε ενα τσουβαλι καποιοι εδω μεσα εχουνε βγαλει απαγορευτικο και απαξιωτικό για ολους ,παμε παρακατω τωρα
,Υπαρχουν πολλοι που δεν ειναι συλλεκτες και που οταν βρουνε κατι νομιζουν οτι επιασαν τον παπα απο τ.... και λενε οτι αυτο θα το παρουν μαζι τους ,η ζητανε κατι ποσα που δεν ανταποκρινονται με τιποτα στην πραγματικοτητα και τελικα πολλα απο αυτα δεν τα μαθαινουμε ποτε οι υπόλοιποι

Πίκινος
21.01.2012, 23:10
Σταύρο,

κάποια ψήγματα αλήθειας έχει η απάντησή σου (πχ ότι κάποιοι άνθρωποι είναι συνεργάσιμοι, το ξέρω και από προσωπική εμπειρία).

Τα βλέπω όμως ελαφρώς διαφορετικά τα πράμματα, αλλά θα μου επιτρέψετε να τοποθετηθώ όταν έρθει η ώρα (ο καιρός εγγύς).

Να σαι σίγουρος πάντως, ότι δε θα είσαι ο μόνος που θα διασκεδάσει με την απάντησή μου!

neapoliotis
26.01.2012, 23:38
Ξέρω οτι υπάρχουν πολλοί πού εχουν δώσει περιουσίες γιά να εχουν στά χέρια τους ντοκουμέντα.
Φωτογραφίες,ηχογραφήσεις,δίσκοι γραμμοφώνου,βιντεοσκοπήσεις κ.λ.π.Μεγειά τους καί χαρά τους.Συλλέκτες,αλλά καί απλοί ανθρωποι πού εχουν πάθος μέ τό ρεμπέτικο.
Υπάρχει καί η αλλη κατηγορία.Ανθρωποι πού λόγω τού επαγγέλματός τους ηρθαν σέ επαφή με θρύλους τού ρεμπέτικου.Αυτοί πού δέν δώσαν μία γιά τό υλικό πού εχουν στά χέρια τους.Καί εχουν πολύ υλικό!!!
Τώρα γιατί οι μέν καί οι δέ δέν τά δίνουν στήν δημοσιότητα??Δύο είναι οι λόγοι γιά μένα.Εγωισμός καί τό χρήμα.
Γιά τούς εγωιστές δέν θά χαλάσω τό στόμα μου!!Γιά αυτους πού εχουν πληρώσει γιά ολα αυτά πού εχουν στά χέρι α τους,καί φυσικά μέ κάποιο τρόπο πρέπει να τά πάρουν πίσω πάλι,εφόσον τά εχουν ανάγκη!!Νά βρούν ενα τρόπο και νά το κάνουν!!
Εγώ πάντως εάν είχα ενα πίνακα Π.Χ τού Νταλί ,δέν θά μέ ενδιέφεραι αν τό περιεχόμενο αυτού τού πίνακα,θά μπορούσε ο καθένας να το δεί στο διαδύκτιο,η,στίς εφημερίδες.Γιατί απλά θά ειχα το αυθεντικό!!!!!!Θα εδινα ομώς τήν δυνατότητα σέ ολους αυτούς πού αγαπούν αυτήν τήν τέχνη,νά μπορούν τό βλέπουν καί να χαίρονται!!!
Να μού πείς μέ τά τραγούδια είναι κάπως αλλιώς.Τό ανέβασα κάπου,σε μιά βδομάδα τό εχουν κατεβάσει ,κάνοντας δικό τους ,ενα εκατομύριο φίλοι τού είδους.Καί πάλι δέν θά μέ πείραζε.
Αυτά τά πράγματα φίλοι μου δέν πρέπει νά μένουν στά βαθειά συρτάρια.Βγάλτετα καί δώστε χαρά σέ ολους αυτούς πού ,ο καθένας γιά διαφορετικούς λόγους,αλλά μέ κοινό παρανομαστή,τήν αγάπη γιά τό ρεμπέτικο,ψάχνουν γιά νά ακούσουν ,η,νά δούν κάτι καινούργιο!!!
Φιλικά Κώστας

babis
11.06.2012, 12:40
Επαναφέρω το θέμα των ηχογραφήσεων του Μπάτη.
Παραθέτω συνοπτικά αυτό που κατάφερα να ακούσω εγώ, χωρίς να ευαγγελίζομαι το αλάθητο. Άλλωστε, δεν πρόκειται παρά για μια πρώτη μου απόπειρα να εμβαθύνω για προσωπική ευχαρίστηση και μελέτη, με βασική μέθοδο την ταυτόχρονη με την ηχογράφηση εξερεύνηση του μέρους του μπαγλαμά και προσπάθεια για ακριβή απόδοση.
Τα προσωρινά συμπεράσματά μου λοιπόν είναι ότι:

1) Στα περισσότερα τραγούδια του Μπάτη, ο σολιστικός μπαγλαμάς μάλλον είναι με 3 μονές χορδές και όχι με 3 διπλές. Μάλιστα, στον μπαγλαμά με τον οποίο μελέτησα τα τραγούδια, είχα 3 μονές, πλησιάζοντας πολύ περισσότερο στο ηχητικό αποτέλεσμα απ' ότι παλαιότερα με διπλές χορδές.
Ο Μάρκος, στην αυτοβιογραφία του αναφέρει ότι οι μπαγλαμάδες οι "σύγχρονοι" είναι μπαγλαμομπουζούκια και ότι οι τότε μπαγλαμάδες είχαν τρεις μονές χορδές και επτά μπερτνέδες, όπως δηλαδή τα σαζοειδή ικιτέλια/κοπούζια. Μάλλον τα μπαγλαμαδάκια του Μπάτη ήταν έτσι τότε. Δεν αποκλείεται στα αρχικά κυριολεκτικά τρίχορδα να προστέθηκαν αργότερα από την κατασκευή τους διπλές χορδές.

2) Με το κούρδισμα ρε-σολ-ντο (μουργκάνα) παίζονται τα παρακάτω τραγούδια.

Καμηλιέρικο (Βλέπω 4 παρέα)
Ζούλα σε μια βάρκα μπήκα
Μπουφετζής
Σου χει λάχει
Θερμαστής
Ατσιγγάνα
Μάγκες καραβοτσακισμένοι
Ταξίμι αθηναίκό και ζειμπέκικο


Επειδή οι δρόμοι τους και οι τονικές είναι διαφορετικές (ή το διαπασών δεν είναι σταθερό), απαιτείται διαφορετικός χειρισμός του κουρδίσματος ανά περίπτωση.

Λόγω έλλειψης χρόνου δεν συνέχισα με τα άλλα τραγούδια. αν κάποια στιγμή προλάβω θα επανέλθω.
Θα ετοιμάσω ενδεικτικό βιντεάκι για το πως παίζονται τα παραπάνω στο συγκεκριμένο ντουζένι.

3) Ίσως σε μερικά τραγούδια να μην παίζει ο Μπάτης το σολιστικό μέρος. Π.χ. στη "Γυφτοπούλα στο χαμάμ" προφανώς παίζει (και) ο Σωτήρης Γαβαλάς ή Μεμέτης, γι αυτό λέει η γυναικεία φωνή "Γειά σου Μεμέτη μου με τον μπαγλαμά σου".

alexcr
11.06.2012, 15:35
θα ειχε ενδιαφερον αν το ' κανες ειδικα αν υπηρχε και επεξηγηματικο κειμενο με τις ιδιομορφιες και τον τροπο παιξιματος αυτων των ντουζενιων...

pepe
11.06.2012, 18:59
Πολύ καλή δουλειά Μπάμπη, μπράβο κι ευχαριστούμε.

Μιας και αυτή τη στιγμή είμαστε στη γραπτή, άρα άηχη, επικοινωνία, θα μπορέσεις να προσθέσεις και τις τονικές; Αυτό που κατεξοχήν δίνει συγκεκριμένο νόημα σ' ένα κούρδισμα είναι κατά τη γνώμη μου από ποια τονκή (δηλ. από ποια θέση) παίζει κάθε δρόμο. Τα περισσότερα από αυτά που γράφεις είναι Ραστ. Να υποθέσω ότι τα παίζει από τη θέση Ντο (5ο μεσαίας); Οι άλλοι δρόμοι;

Διαπίστωσες αν υπάρχουν νότες πιο ψηλά από το 7ο της ψιλής; (Βέβαια αν δεν υπάρχουν δεν αποδεικνύει τίποτε, ενώ αν υπάρχουν σημαίνει ότι ο μπαγλαμάς δεν είναι αυτός ο τόσο παλαιινός που περιγράφει ο Βαμβακάρης).

(Ασφαλώς μερικά πράματα είναι εύκολο να τα διαπιστώσω και μόνος μου, μ' έναν μπαγλαμά, μια ηχογράφηση και την πρόσθετη βοήθεια των πληροφοριών του Μπάμπη. Αλλά αν ο ίδιος τα έχει ήδη διαπιστώσει, ας ωφεληθούμε όλοι! Αυτό εννοούσα και με την άηχη επικοινωνία.)

ΣΤΑΥΡΟΣ Κ
11.06.2012, 22:26
Το αν παιζει η Οχι ο Μπατης ειναι κατι που πιθανως θα αργησουμε να το μαθουμε ειναι ενα μυστηριο αλλα ειναι πολυ πιθανον σε καποια να παιζει,οταν καποια στιγμη οι αυθεντικοι καταλογοι των εταιρειων βρεθουν σε αξιοπιστα χερια ισως μαθουμε ποιοι παιζαν αναλυτικα στους δισκους.
Ομως φιλε Μπαμπη ,στο θεμα των κουρδισματων βλεπω οτι διαφωνουμε
Εχω γραψει το αρθρο http://www.klika.gr/cms/index.php/ar8rografia/ar8ra/288-kourdismata-bouzouki.html
με ολα τα ντουζενια και ευχαριστως αν θες να βρεθουμε και απο κοντα να τα συγκρινουμε και πιστευω οτι θα συμφωνησεις και εσυ μιας και μου πηρε πολυ χρονος να τα βγαλω και χωρις να θελω να φανω ισχυρογνωμων ειμαι σιγουρος οτι ειμαι σωστος σε αυτα που βρηκα ,επισης ειναι πολυ δυσκολο να γινει αναλυση μεσω κειμενου ,παρα μονο με βιντεο .
Το πειραιωτικο ντουζενι(πιθανως τίτλος) ρε-σιb-σιb ειναι αυτο που κυριαρχει στα περισσοτερα απο τα παραπανω κομματια καθως και το ρε -σι-σολ στο σου χει λαχει και Μπατης ο Δερβισης.
Αντιθετως μονο ο Μπουφετζης με τον Δελια μπουζουκι βρηκα σε ρε σολ-ντο
Τα δυο πρωτα κουρδισματα πιστευω οτι ηταν ιδιατερως γνωστα στους παλιους μουσικους

babis
11.06.2012, 23:38
Φίλε Σταύρο,
η παραπάνω παράθεσή μου δεν για να αμφισβητήσει το άρθρο σου και τον κόπο σου (το οποίο μάλιστα διάβασα με ενθουσιασμό και με έβαλε να ψαχτώ πάνω στο θέμα) ή να δημιουργήσει κάποια αντιπαράθεση. Για το λόγο αυτό προσδιόρισα ότι ήμουν και θα είμαι στη συνέχεια επιφυλακτικός και πιθανότατα να μην ακούω σωστά. Ίσως κάτι να με παραπλανεί. Άλλωστε δεν αποτελεί μουσικολογική μελέτη αυτό που έκανα, ούτε έρευνα, απλά έβαλα τα τραγούδια και αυτό άκουσα. Εγώ θα παραθέσω τα βίντεο, γιατί ούτως ή άλλως τα τραγούδια ακούγονται ωραία σε αυτό το ντουζένι, και καλή καρδιά.

ΣΤΑΥΡΟΣ Κ
12.06.2012, 00:06
γιατί ούτως ή άλλως τα τραγούδια ακούγονται ωραία σε αυτό το ντουζένι, και καλή καρδιά.

φυσικα και συμφωνω ,αυτη ειναι και η ομορφια των κουρδισματων οτι μπορουν να επιτυχουν διαφορετικο αποτελεσμα καθε φορα ανλογα το κουρδισμα
.Παντως απλα για την ιστορια και εγω αρχικα σε ρε-σολ ντο η ρε-σολ-ρε επαιζα αρκετα απο τα κομματια του Μπατη αλλα κατι δεν μου ταιριαζε και ετσι αποφασισα να το ψαξω .
Οι παλιοι οχι μονο διαλεξαν με εφυη τροπο τα ντουζενια που κουρδιζαν αλλα και τους αναλογους τονους ,κατι που σημερα εχει εκλειψει αρκετα μαι και οι περισσοτεροι ειμαστε κουρδισμενοι παντα με ενα κουρδιστηρι και σε ρε-λα-ρε .

babis
12.06.2012, 12:07
Ετοίμασα 8 μικρά βίντεο στα οποία παίζω τα τραγούδια που ανέφερα παραπάνω, σε κούρδισμα ρε'-σολ-ντο (μουργκάνα).
Τα έκανα αρκετά βιαστικά, οπότε μην φανταστείτε κάτι ιδιαίτερα καλοπαιγμένο. Ωστόσο, θα βοηθήσουν όποιον φίλο θέλει λίγο να προσανατολιστεί οπτικά με τα άσματα αυτά στο συγκεκριμένο κούρδισμα.

(Σημ: είμαι κουρδισμένος ένα ημιτόνιο πιο κάτω δηλαδή ντο#' - φα# - σι (μουργκάνα), εκτός από το μπουφετζή που είναι ρε'-σολ-ντο (μουργκάνα) στα 435 HZ)

http://www.youtube.com/playlist?list=PL070CBC30BFD0AB74&feature=view_all


Σταύρο, όντως πιθανότατα ξεγελάστηκα, διότι βγάζω παραπάνω συχνότητες από τα τραγούδια (εκτός του μπουφετζή). αλλά νομίζω ότι ακούγονται συμπαθητικά.

pepe
12.06.2012, 18:23
Μπάμπη, μ' αρέσουν πολύ. Μπράβο. Δεν ξέρω αν είναι 100% αυτό που έκανε ο Μπάτης, αλλά αποδίδεις πολύ πιστά την αισθητική του.

Ερώτηση: πώς ακριβώς τον κάνεις μονόχορδο τον μπαγλαμά; Δε δημιουργούνται ανισόρροπα τραβήγματα στον καβαλάρη;

babis
12.06.2012, 22:06
Ερώτηση: πώς ακριβώς τον κάνεις μονόχορδο τον μπαγλαμά;
Είναι απλό, όταν σπάνε οι χορδές, δεν τις αντικαθιστάς!
Πλάκα πλάκα, κάπως έτσι μου προέκυψε μονόχορδος. Αυτός είναι ο πρώτος μου (σκαφτός) μπαγλαμάς, το πρώτο μου ρεμπετοόργανο, κόστιζε 35.000 δρχ το 1996. Δεν έχει καμία ποιότητα, απλά επειδή είναι μικρόσωμος, έχει λίγο πιο ρεμπέτικη χροιά. Όταν κάποια στιγμή πήρα άλλο μπαγλαμά, αυτός ξέμεινε με δύο χορδές (μια λα και μια καντίνι) να λείπουν, οπότε αφαίρεσα και τη ρε μουργκάνα κι έτσι έγινε ο "Φαφούτης", με τρία ψιλά τέλια.


Δε δημιουργούνται ανισόρροπα τραβήγματα στον καβαλάρη;
Από τις 3 συρμάτινες χορδές (ειδικά σε ντουζένι) η τάση είναι ελάχιστη. Δεν νομίζω ότι υπάρχει πρόβλημα εκτός από το ότι χάνει αμέσως το κούρδισμά του και ότι τα ελεύθερα κλειδιά τρίζουν...

pepe
12.06.2012, 22:50
Έχω ένα μπαγλαμά με παρόμοια ιστορία:

Τον είχα για δευτεράντζα, για τις βαρειές αποστολές (κάμπινγκ κλπ.). Μια μέρα κάποιος έκατσε πάνω του και έσπασε το μανίκι και την ταστιέρα. Αφού έτσι κι αλλιώς θα τα ξανάφτιαχνα, σκέφτηκα κι είπα του μάστορη να μη βάλει τάστα αλλά μπερντέδες. Όταν τον είδα έτοιμο, σκέφτηκα ότι εδώ υπάρχουν δυνατότητες και για περαιτέρω παραλλαγές εκτός από τους μπερντέδες. Λίγο από δω λίγο από κει, κατέληξα να τον έχω με μονές χορδές σε Ρε - Σολ - Ρε ή Ρε - Σολ - Ντο (5ες), με μπουργάνα όμως.

Αλλά με προβλημάτισε, χωρίς ποτέ να καταλήξω, σε ποιο κλειδί και σε ποια αυλακιά είναι το ιδανικό να μπαίνει η κάθε χορδή. Η βασική κατασκευή του οργάνου παραμένει 6χορδη βέβαια.

Για την ιστορία αναφέρω ότι δε βγήκε τίποτα σπουδαίο και ποτέ δεν τον έπαιξα εκτός από μόνος στο σπίτι χαμηλά: ένα όργανο που εξ αρχής δεν ήταν αξιώσεων, χάνοντας την ατάκα του μεταλλικού τάστου, και επιπλέον με μονές χορδές, κατέληξε απλά βουβό...







--- Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 21:50 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 21:44 ---

Χμμ... Λες μόνο τέλι στην τρίτη, ε, αντί για μπουργάνα; Ίσως αυτό να τον ξυπνήσει λίγο.

aeras
20.08.2012, 00:26
Εδώ το κούρδισμα είναι σι σολ ρε;

http://www.youtube.com/watch?v=7Ur9bPDkyRs