«Ταξίμι αθηναϊκό και ζεϊμπέκικο», HMV AO 2334

Έχει σποραδικά σχολιαστεί, σε σύντομα σχόλια, η πασίγνωστη αυτή ηχογράφηση με Μπάτη και Δελιά. Από καιρό όμως έχω φτιάξει στο μυαλό μου ένα «σενάριο» για το τί πρέπει να συνέβη το 1936 που ηχογραφήθηκε το κομμάτι, και θα ήθελα να ακούσω και άλλες γνώμες. Το σενάριο:

Στο στούντιο βρίσκεται για την ηχογράφηση ο Μπάτης βεβαίως, αλλά και ο Δελιάς και η Ρόζα, μάλλον για δικές τους ηχογραφήσεις αργότερα (ή νωρίτερα). Έρχεται η σειρά του Μπάτη. Δεν ξέρουμε ποιο κομμάτι προβλέπει γι αυτόν το πρόγραμμα, πάντως Δελιάς και Ρόζα αντιλαμβάνονται αμέσως ότι ο άνθρωπος είναι κάργα μαστουρωμένος και σίγουρα όχι σε κατάσταση να ηχογραφήσει ο,τιδήποτε, κάτι που οι αρμόδιοι για την ηχογράφηση υπάλληλοι δεν το έχουν συνειδητοποιήσει. Ανήσυχοι παρακολουθούν τις προετοιμασίες των τεχνικών και συνεννοούνται, να είναι απίκο γιατί μάλλον θα χρειαστεί κάποια παρέμβαση. Ο Μπάτης στήνεται, οι τεχνικοί κάνουν τις προετοιμασίες και αρχίζει η ηχογράφηση. Ο Μπάτης, σκνίπα βεβαίως, ξεκινάει ένα «ταξιμάκι» πέντε φθόγγων και διαρκείας 30 δευτερολέπτων. Μικρή παύση. Ξανά μανά το ίδιο ακριβώς ταξιμάκι. Στο 0.50 αποφασιστική παρέμβαση της Ρόζας: «Γειά σου Μπάτη μου! Δεν μας το γυρίζεις σε καν΄να ζεΪμπεκάκι αδερφέ μου;»! Ο Μπάτης το χαβά του και ο Δελιάς μπαίνει με τη χαρακτηριστική του ανάλαφρη ωραία πενιά με ένα ζεϊμπέκικο, ο Μπάτης σταματάει να παίζει. Οι τεχνικοί αφήνουν την ηχογράφηση να συνεχίζεται κανονικά μέχρι τέλους. Σε μεταγενέστερη φάση, η εταιρία αποφασίζει να χτυπηθεί σε δίσκο η ηχογράφηση, με τον συγκεκριμένο τίτλο.

Τα δικά σας σχόλια;

Δεν ξέρω πόσο νόημα να κάνουμε υποθέσεις μετά από έναν αιώνα, πάντως ο Δελιάς ήταν προετοιμασμένος για το ζεϊμπέκικο έχοντας το ίδιο ντουζενι με τον Μπάτη. Απλά ο Μπάτης μες τη μαστουρα του μπήκε σε άλλο δρόμο κι αυτόν τον έχασε στο τέλος. Πιθανόν και ο τίτλος να μπήκε εκ των υστέρων, αφού δεν βγήκε κάτι συγκεκριμένο.

1 «Μου αρέσει»

αφήστε το οπως ειναι.
αριστούργημα!
αν δεν έχετε καθαρή ηχογράφηση, ακούστε το απο sealab. ειναι πεντακάθαρο.
άλλως ίσως προκύψει “νουβέλα”, και αντε να τα μαζέψουμε ύστερα…

2 «Μου αρέσει»

Έχει ξανασυζητηθεί αυτό το σενάριο. Εμένα δε μου 'ρχεται εύκολο να φανταστώ τόση ανευθυνότητα εν όψει μιας δουλειάς που οπωσδήποτε έχει την επισημότητά της, τις ημερομηνίες της, τη χαρτούρα της (γραφειοκρατικά εννοώ), το οικονομικό της σκέλος, γενικά έναν χαρακτήρα εξαιρετικό, όχι καθημερινό.

Πολύ πιο ρεαλιστικό θα θεωρούσα να κομπλάρει κάποιος (ο Μπάτης) μπροστά στα χωνιά και στον χρονομέτρη και ν’ αρχίσει να παίζει ξανά μανά τα ίδια από αμηχανία.

Για τον Μπάτη ξέρουμε, εκτός ότι μαστούρωνε (όπως κι οι υπόλοιποι), ότι ήταν εύθυμος και πλακατζής, και διήγε ζωή μποέμικη. Αυτό δεν είναι ταυτόσημο με την ανευθυνότητα και την ανωριμότητα.

1 «Μου αρέσει»

Δεν ξέρω που ακούς ότι ο Μπάτης σταματάει να παίζει. Μια παύση κάνει και ακολουθεί το μπουζούκι του Δελιά. Για την ακρίβεια μπαίνει ο Μπάτης πρώτος στο ίδιο θέμα με το μπουζούκι, απλά δεν ήταν “δεμένοι” σε εκείνο το σημείο. Και μάλιστα μια χαρά ακούγονται μαζί στην συνέχεια.

3 «Μου αρέσει»

Το σεναριο δεν στεκει πουθενα. Μονο στο οτι ηταν μαστουρομενοι μαλλον. Το 1936 που γινεται αυτη η ηχογραφηση ο μπατης εχει ηδη την εμπειρια του πως γινονται οι ηχογραφησεις γενικα. Και οταν τα κερια κοστιζουν, δεν σε παιρνει για χαβαλε. Επισεις, μετα απο χιλιαδες ακροασεις εδω και 35 χρονια, θα ελεγα οτι ειναι σκηνοθετημενη ολη η δομη.

3 «Μου αρέσει»

Παιζει ο μπατης σιγουρα?

Καλα λεει ο κυριος Νικος. Μιλαει για την παυση στο ταξιμι , οχι αυτην πριν το ορχηστρικο. Παντου δεμενοι ειναι κατα τη γνωμη μου. Δεν απεχει πολυ το σεναριο του, απο μια πιθανη πραγματικοτητα. Ειχαν λιγο κερι στην διαθεση τους, οτι περασει περασε, ειδικα αμα στεκει τοσο ωραια οσο αυτο. Απλα κυριε Νικο δεν ξερω τι εχεις στο μυαλο σου, οταν λες σκνιπα. Οσον αφορα το χασισι, δεν ειναι το ιδιο με το αλκοολ. Αμα φτασεις στο σημειο να γινεις ‘‘σκνιπα’’, συνηθως πεφτεις κατω και κοιμασαι…
Κατα τ’αλλα εχεις τον ελεγχο πιο πολυ και κανεις πολλα που δεν γινονται αν εισαι σκνιπα στο αλκοολ. Δεν το υπερασπιζομαι, απλα λεω την εκδοχη μου ως ξεμαγκας.

Κι όμως λέει το εξής:

Και μετά λέει:

Όλο αυτό δεν στέκει πουθενά.
Ο Μπάτης όντως κάνει μικρή παύση πριν ξεκινήσει ξανά το ταξίμι. Αλλά δεν σταματάει να παίζει πουθενά. Ίσα ίσα που μετά τον αρχικό δισταγμό το μπουζούκι και ο μπαγλαμάς είναι δεμένα.
Όπως και να χει για να χρησιμοποιήσω και μια προσφιλή έκφραση του Νίκου, ο Μπάτης έχει πεθάνει για να τον ρωτήσουμε.
Όσο για το “σκνίπα”, “φτιαγμένος” κλπ, θα συμφωνήσω με τον Περικλή. Όχι ότι ήταν αδύνατο να συμβεί, εξάλλου έχουμε και μαρτυρία ειδικά για τον Μπάτη. Ότι είχε να κάνει με χρήμα το έπαιρναν πολύ στα σοβαρά. Και έχω την εντύπωση ότι η άποψη που υπάρχει για την δήθεν αφιλοχρηματία των ρεμπετών είναι μύθος. Οι άνθρωποι ήταν επαγγελματίες. Εκτός και αν θεωρούμε ότι ο Μπάτης ήταν μόνιμα φτιαγμένος.
Συμπλήρωση: Αυτό με το λίγο κερί στην διάθεσή τους από που το βγάζεις;

Ακούω τρία όργανα, 1 μπαγλαμά, 3 μπουζούκι 2 και τη συνοδεία με κιθάρα.

1 «Μου αρέσει»

Υπάρχει και κιθάρα αλλά ο Νίκος αναφέρθηκε στον μπαγλαμά συγκεκριμένα.

Σκνίπα (στη συγκεκριμένη περίπτωση): μαστούρα από χασίσι, όχι από αλκοόλ.

Είναι αλήθεια ότι μία ελαφριά μαστούρα από χασίσι ανοίγει τα μάτια και ελευθερώνει τη σκέψη. Η δική μου άποψη είναι ότι ο Μπάτης είχε ξεπεράσει εκείνο το σημείο. Δεν συμφωνείτε, δεν θα σκάσουμε, τελειώσαμε.

2 «Μου αρέσει»

Εδώ είναι ένας κατάλογος με δίσκους που χτυπήθηκαν εκείνη την περίοδο και έχουν αριθμούς γειτονικούς με αυτόν του ταξιμιού.
Ίσως περισσότερο ενδιαφέρον έχουν οι αριθμοί μήτρας. Κάποιοι που είναι ειδικοί (Ανικανοποίητε Φώτη;) με αυτά μπορούν να πουν περισσότερα. Χωρίς να ξέρω, νομίζω ότι όσο πιο γειτονικοί είναι οι αριθμοί μήτρας τόσο πιο κοντά είναι οι ώρες ηχογράφησης. Επίσης, μεταξύ δύο ηχογραφήσεων, εκείνη που έχει τον μικρότερο αριθμό μήτρας προηγείται χρονολογικά.
Σχετικά με το εν λόγω:
Το ίδιο αριθμό δίσκου (ΑΟ-2334) έχουν οι «Φωνογραφιτζήδες» όπου ο Μπάτης τραγουδάει κιόλας. Το «ταξίμι» έχει αριθμό μήτρας ΟGΑ-401 ενώ οι «Φωνογραφιτζήδες» ΟGΑ-408. Σύμφωνα με την υπόθεση μου, πρώτα χτυπήθηκε το «ταξίμι» και μετά οι «Φωνογραφιτζήδες». Μεσολαβούν 6 νούμερα αριθμών μήτρας. Βλέπουμε ότι αντιστοιχούν σε άλλους δίσκους άλλων μουσικών. Μάλιστα τα 402 και 403 αντιστοιχούν σε τραγούδια που χτύπησε η Ρόζα (με δημοτικό ρεπερτόριο). Τα 404 και 405 είναι της Βέμπο (ελαφρό) και τα 406 και τα 407 είναι της Κάκιας Μένδρη (ελαφρό). Αυτά, ανά δύο, βγήκαν σε ένα δίσκο.
Δεν ξέρω αν η διαφορά 401 και 408 σημαίνει κάτι ως προς την φυσική κατάσταση του Μπάτη. Πάντως, στους «Φωνογραφιτζήδες» δεν βρίσκω κάτι το ιδιαίτερο σχετικά με τη φωνή. Καλά μου ακούγεται αν και “ρετάρει” κάπου προς το τέλος. Αλλά το χτύπημα μπορεί να εγινε την άλλη μέρα.

1 «Μου αρέσει»

Θέλω να κάνω μια ερώτηση επάνω σε αυτό. Όταν λέμε μήτρα του δίσκου τι εννοούμε ακριβώς. Ξέρω ότι η μήτρα είναι το πρωτότυπο καλούπι που επάνω της τυπώνεται ο δίσκος.
Η ερώτησή μου είναι η εξής. Αν έκαναν και δεύτερη ηχογράφηση του ίδιου τραγουδιού λογικά θα έφτιαχναν καινούρια μήτρα. Ισχύει αυτό;
Θυμάμαι ότι ο Σταύρος Κουρούσης, ανακάλυψε μήτρες με τραγούδια της Αμερικής που δεν είχαν επιλεχθεί. Επειδή θεωρήθηκαν υποδεέστερα της έκδοσης που κυκλοφόρησε.
Θυμάμαι καλά;
Και η ερώτηση αυτή γίνεται γιατί για κάποιο λόγο, δεν πιστεύω ότι το κερί ήταν “ακριβό” για την παραγωγή. Απλά ήθελε προσεκτική - ντελικάτη επεξεργασία.

Πανάκριβη ήταν η μήτρα, το κερί που περιείχε δεν ήταν και τόσο ακριβό. Αν όμως πειραζόταν το κερί (χαραζόταν κατά λάθος, έλιωνε κ.τ.τ.) ήταν πλέον άχρηστη ολόκληρη η μήτρα και δεν συνέφερε να σταλεί πίσω στην Αγγλία για να της βάλουν καινούργιο κερί.

1 «Μου αρέσει»

Άρα το κερί και η μήτρα ήταν ένα κομμάτι. Οπότε εγώ είχα λάθος γιατί θεωρούσα ότι το κερί και η μήτρα είναι ξεχωριστά κομμάτια.
Γιατί λέμε για πανάκριβο κερί και δεν ήξερα αν ισχύει. Για παράδειγμα στην Αμερική η κα Κούλα είχε φτιάξει δισκογραφική από το 1916 ή 1918. Και σκεφτόμουν ότι αν εκείνη μπορούσε να βγάλει δίσκους (σύμφωνα με φήμες στο σπίτι της), πώς είναι δυνατόν ολόκληροι κολοσσοί όπως η κολούμπια και άλλες εταιρίες να μιλάνε για κόστος μήτρας.
Εκτός και αν με την έννοια του κόστους εννοούμε ότι εφόσον δεν τυπώνονται οι δίσκοι στην Ελλάδα, αν καταστραφεί η μήτρα στο ταξίδι, χάνεις και το προϊόν.

H κυρία Κούλα είχε στη διάθεσή της όλα τα απαραίτητα μηχανήματα και τους εξειδικευμένους τεχνικούς, και βεβαίως δεν τα αγόραζε αλλά αγόραζε τις υπηρεσίες που της χρειάζονταν. Και βεβαίως, σε ό,τι σχετίζεται με ηχογράφηση στην Αθήνα, έπρεπε η γραμμένη μήτρα να επιστρέψει στην Αγγλία, για χτύπημα δίσκων πλέον.

Τώρα που γυρίζει, να προσθέσω κι εγώ τις δικές μου απορίες:

Αυτό που χαρασσόταν σε πραγματικό χρόνο πάνω στο κερί είναι η μήτρα (καλούπι), ή από αυτό φτιάχνεται η μήτρα;

Αν ισχύει το πρώτο, τότε μήτρες ήταν κι εκείνες που απορρίφθηκαν, οπότε έχω κι άλλη ερώτηση: έπαιρναν κι αυτές αριθμό;

Αν πάλι ισχύει το δεύτερο, τότε υποθέτω ότι από τις ανεπιτυχείς ηχογραφήσεις δε θα έβγαινε μήτρα, σωστά; Αλλά πώς γινόταν η επιλογή αν δεν είχαν κάποιο μέσο να τις ακούσουν; Μόνο από την άποψη που διαμόρφωσαν την ώρα της ηχογράφησης ακούγοντας τους μουσικούς ζωντανά;

1 «Μου αρέσει»

Αφου γυριζει, θα (μ)πω και γω, οτι δε μου φαινεται τοσο στουρι ο Μπατης, γιατι παιζει ΤΑΞΙΜΑΡΑ!

Ας έχουμε προ οφθαλμών και το κλασικό κείμενο του Π. Γλυκοφρίδη

ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΕΓΓΡΑ Φ Η ΤΩΝ Φ Ω Ν Ο ΓΡ Α Φ ΙΚΩΝ ΔΙΣΚΩΝ (Μουσικά Χρονικά 1930)

Η εγγραφή μουσικών τεμαχίων είς τόν τόπον μας είνε μιά εργασία πολυσχιδής, η οποία διαρκεί από τήν ημέραν, που άρχίζει νά γίνεται η συλλογή των πρός εγγραφήν τραγουδιών μέχρι της αφίξεως των δειγμάτων από τά Ευρωπαϊκά Εργοστάσια. Μπορούμε λοιπόν νά υποδιαιρέσωμεν τήν εργασίαν αυτήν εις τρεις περιόδους.

  1. Καταρτισμός της συλλογής των μουσικών τεμαχίων και δοκιμαί.
  2. Εποχή της φωνοληψίας.
  3. Εξέτασις των δειγμάτων και συνδυασμός των τραγουδιών εις πλάκες.

Καί τώρα ας εξετάσωμεν χωριστά κάθε περίοδον. Κατά την πρώτην περίοδον, ως είπομεν, γίνεται ό καταρτισμός της συλλογής του τραγουδιού καί αι δοκιμαί. Τά μουσικά τεμάχια, που εγγράφονται εις ελληνικούς δίσκους ανήκουν, ως γνωστόν, εις τρείς κατηγορίας, ήτοι είναι ταύτα: αμανέδες, ελληνικά δημοτικά τραγούδια καί χορευτικά τεμάχια καί ελαφραί ρομάντζαι από οπερέττες καί επιθεωρήσεις. Τά πλέον εμπορικά τεμάχια είνε οι αμανέδες γιατί αρέσουν εις τά 9)10 του ελληνικού λαού, κατόπιν έρχονται τά δημοτικά, τά οποία αρέσουν ώς επί το πλείστον μόνον εις τήν Παλαιάν Ελλάδα καί τελευταία τά μουσικά τεμάχια του θεάτρου κλπ. Μέ άλλους λόγους, εάν μιά Φωνογραφική Εταιρία εγγράψη 300 τραγούδια, τά 220-230 θά είνε άμανέδες καί δημοτικά καί τά υπόλοιπα τραγούδια του πενταγράμμου. Μαζί μέ τόν καταρτισμόν τής συλλογής αρχίζουν καί αι δοκιμαί, τάς οποίας κάνει ο μαέστρος τής Εταιρίας διά τά θεατρικά κλπ. τραγούδια, διότι γιά τά άλλα δοκιμαί συνήθως δέν γίνονται παρά μόνον πρό τής στιγμής τής εγγραφής. Συνήθως έκαστη Εταιρία έχει ιδικούς της έκτελεστάςˑ δέν αποκλείεται όμως νά χρησιμοποιηθούν καί νέοι τοιούτοι έχοντες τά κατάλληλα προσόντα, τά οποία είναι τά εξής: πρώτον φωνή μαλακή χωρίς μεγάλους παλμούς, δεύτερον καθαρή προφορά τών λέξεων του τραγουδιού, καί τρίτον κάποια εξαιρετικότης μουσικής αντιλήψεως. Φωνές, οι οποίες έχουν μεγάλους παλμούς καί φωνές πολύ δυνατές δέν επιτυγχάνουν είς τήν φωνογραφική πλάκα, διότι προξενούν εις αυτήν βαθείς καί ελικοειδείς αύλακας, οι οποίοι ενώνονται κατά τήν διαδρομήν τής βελόνης καί καταστρέφουν τήν πλάκα. Ενώ όταν η φωνή είναι μαλακή χωρίς παλμούς, η πορεία τής βελόνης γίνεται ομαλή καί οι αύλακες κανονικοίˑ συνεπώς επιτυγχάνει η εγγραφή αυτής τής φωνής. Έπειτα, τά λόγια του τραγουδιού πρέπει νά διακρίνωνται καθαρά από τούς ακούοντας. Πολλοί όταν τραγουδούν προσέχουν μόνον πώς νά εφαρμόσουν τήν διδασκαλίαν τής Μονωδίας εις τά φωνήεντα τών λέξεων του τραγουδιού καί λησμονούν νά προφέρουν καθαρά τά καϋμένα τά σύμφωναˑ τότε λοιπόν ακούει κανείς μίαν σειράν από ήχους χωρίς έννοιαν, κουράζεται το αυτί του από τήν προσπάθειαν, που καταβάλλει γιά νά διακρίνη τά λόγια καί δέν αγοράζει τήν πλάκα. Καί τέλος μιά εξαιρετικότης μουσικής αντιλήψεως είναι απαραίτητος γιά νά αποτυπωθή τό τραγούδι άκριβώς όπως είναι εις τήν μελωδικήν του γραμμήν καί εις τά τέμπο. Επί πλέον χρειάζεται κάποια ειδικότης διά κάθε είδος τραγουδιού καί λίγη ψυχή. Ιδού γιά ποιούς λόγους αι φωνογραφικαί Εταιρείαι χρησιμοποιούν μερικές φορές τραγουδιστάς μέ μέτριες φωνές καί άλλοι που είνε άριστοι μένουν κατά μέρος και παραπονούνται. Δεν αρκεί μόνον η ώραία φωνήˑ αλλά καί δέν χρειάζεται η μεγάλη φωνή. Ο φωνόγραφος θέλει μαλακή φωνή, καθαρά λόγια, τέμπο πρώτης τάξεως, ψυχήν αισθηματικήν καί ειδικότητα εις τα τραγούδιαˑ ας προσέξουν σ’ αύτά οι καί αι υποψήφιοι εκτελεσταί του φωνογράφου καί ας προσθέτουν καί μερικά ελληνικά τραγούδια εις το ρεπερτόριό των, γιατί οι άριες των μελοδραμάτων καί τά διάφορα ξένα τραγούδια που μαθαίνουν εις τά ’Ωδεία, δυστυχώς δεν είναι κατάλληλα γιά τους ελληνικούς δίσκους, διά τον λόγον ότι δεν άγοράζονται από τον πολύν κόσμονˑ οι ολίγοι δε που αγοράζουν απ’ αύτά, προτιμούν ξένους καλλιτέχνας ως επί το πλείστον. Η περίοδος των δοκιμών διαρκεί 3, 4, ή καί περισσοτέρους μήνας, κατά τούς οποίους η εκμάθησις τών τραγουδιών πρέπει νά συντελεσθή ακριβεστάτη καί η εκτέλεσίς των νά γίνη, ει δυνατόν, από μνήμης. Συμπληρούνται αι ένορχηστρώσεις τών τραγουδιών καί εν τω μεταξύ έρχονται από τήν Ευρώπην οι εκ κηρού καί άλλου μίγματος δίσκοι, επί των οποίων γίνεται ή φωνοληψία.

Αφού τελειώσουν αι δοκιμαί καί έλθουν από τήν Ευρώπη οι δίσκοι, που αποτελούνται εκ κηρού καί άλλου μίγματος, έρχονται καί οι μηχανικοί μέ τό φωνοληπτικόν μηχάνημα και τότε εξευρίσκεται η κατάλληλος αίθουσα διά τήν φωνοληψίαν, αίθουσα η οποία πρέπει νά τύχη τής εγκρίσεως ιδίως τών μηχανικών τής Εταιρίας, που είναι κανόνα Ευρωπαίοι, ηλεκτρολόγοι μέν άριστοι, προικισμένοι δέ μέ εξαιρετικήν μουσικήν αντίληψιν καί ενίοτε τελείως κατηρτισμένοι μουσικώς. Οι μηχανικοί θά ειπούν τήν τελευταία λέξι γιά τή σάλα τής φωνοληψίας, διότι παίζουν μεγάλο ρόλο αι διαστάσεις αυτής, τό ύψος τής οροφής, η στερεότης τού πατώματος καί ή τοποθεσία, όπου βρίσκεται. Αι διαστάσεις και τό ύψος τής όροφής έχουν μεγάλην σχέσιν μέ το μικρόφωνον διότι τό υποβοηθούν, ώστε νά δέχεται τούτο όα τά ηχητικά κύματα, που παράγονται από τούς εκτελεστάς, ήτοι άδοντας καί όργ’ανα τής ορχήστρας. Κατόπιν πολλών σχετικών υπολογισμών τό μικρόφωνον τοποθετείται σε ωρισμένον σημείον τής αιθούσης καί συνδεεται μέ τό φωνοληπτικόν μηχάνημα, το οποίον ευρίσκεται εις παρακειμένην αίθουσανˑ το πάτωμα επίσης πρέπει νά είναι στερεόν, διότι ο ελάχιστος κραδασμός προερχόμενος από φυσικάς κινήσεις του μαέστρου καί τών εκτελεστών της ορχήστρας ταράσσει τό μικρόφωνον, καί η φωνοληψία δέν γίνεται κανονική. Επίσης, η συνοικία, όπου ευρίσκεται η σάλα πρέπει νά είναι ήσυχη, απηλλαγμένη από κρότους καί απηχήσεις τραμ, αυτοκινήτων, καμπάνες κλπ. διότι το μικρόφωνον τα αποτυπώνει όλα στήν πλάκα. Στήν άλλη αίθουσα είναι το φωνοληπτικάν μηχάνημα, ήτοι ένας τρίπους, επί του οποίου τοποθετείται η πλάκαˑ ο τρίπους έχει διάφραγμα συνδεόμενον με το έξωθεν μικρόφωνον και εφωδιασμένον με βελόνην από σάπφειρον. Επίσης υπάρχει ένα μεγάφωνο, διά του οποίου οι μηχανικοί ακούουν τήν πρόβα πού γίνεται απ’ έξω μέχρι καί τής ελαχίστης λεπτομερείας, επίσης δε και ένας ηλεκτρικός κλίβανος, εις τον οποίον ζεσταίνονται αι πλάκες του κηρού μέχρις ωρισμένου βαθμού, γιά νά αυλακώνωνται εύκολα από τήν βελόνην τού διαφράγματος.
Ολα εκεί μέσα εργάζονται μέ τόν ηλεκτρισμόˑ 660 βόλτ δύναμις απαιτείται, ήτοι τρείς φοράς ισχυροτέρα από τό τριφασικόν.
Η πρώτη ημέρα τής εγγραφής διατίθεται σχεδόν εξ όλοκλήρου εις τοποθέτησιν τών οργάνων τής ορχήστρας υπό του μηχανικού εις τήν θέσιν κατάλληλον έναντι τού μικροφώνου, θέσιν δηλαδή από της οποίας νά εξουδετερούται το συριστικόν των ήχων ή η βαρύτης αυτώνˑ εδώ είναι η ικανότης του μηχανικούˑ από τήν καλή τοποθέτησι εξαρτάται και η καλή απόδοσιςˑ μεγάλην ευθύνην, επομένως, γιά τήν εγγραφή, έχει ο μηχανικός για τά τεχνικά ζητήματα καί ο μαέστρος βεβαίως γιά τήν καλήν εκτέλεσι.
Ιδού λοιπόν πώς γίνεται η φωνοληψίαˑ μόλις τοποθετηθή επί τού τρίποδος η ζεστή πλάκα του κηρού, ηχεί αυτομάτως η κώδων τής προετοιμασίαςˑ από τής στιγμής αυτής επικρατεί απόλυτος σιγή καί ακινησίαˑ απέναντι από τον μαέστρο είναι ένα ηλεκτρικό κουτάκι μέ τρείς λαμπίτσεςˑ όταν ανάψη η πρώτη λάμπα, τούτο σημαίνει ότι η πλάκα του κηρού ετέθη εις κίνησινˑ όταν σβύση αυτή καί ανάψη η μεσαία, σημείον ότι η βελόνη διασχίζει ήδη τήν πλάκα τού κηρού, σχηματίζουσα το μικρό κενόν, που έχουν ολες οι πλάκες του φωνογράφου στήν αρχήˑ μετ’ ολίγα δευτερόλεπτα ανάβει καί η τρίτη λάμπαˑ αμέσως πρέπει νά αρχίση η έκτέλεσιςˑ οι διάφοροι ήχοι γενόμενοι δεκτοί εις το μικρόφωνον διαβιβάζονται εις το διάφραγμα, πού συγκρατεί τήν βελόνην καί προκαλούν διαφόρους μικροσκοπικάς κινήσεις αυτής κατά βάθος καί πλάτος επί του κηρού και τούτο είναι η αποτύπωσις του μουσικού τεμαχίουˑ αφού τελειώση η εκτέλεσις αυτού, παραμένουν ακόμα όλοι οι εκτελεσταί εις τελείαν ακινησίαν καί σιγήν, μέχρις ότου αφαιρεθή ό δίσκος από τον τρίποδα, οπότε ηχεί ο δεύτερος κώδων τής αποκαταστάσεως του…θορύβου. Αρχίζει αμέσως η δοκιμή ετέρου τεμαχίου, μέχρις ότου ζεσταθή το άλλο κερί αρκετά, και εξακολουθεί η αυτή εργασία. Χρόνος χρήμαˑ όλα αυτά πρέπει νά γίνωνται τάχιστα, γιατί κάθε λεπτό τής ώρας είναι χιλιάδες δραχμαίˑ οι μηχανικοί παίρνουν τουλάχιστον 1500 δραχμάς τήν ημέραν έκαστος, οι μουσικοί πληρώνονται μέ τήν ώραν, το ηλεκτρικόν ρεύμα εργάζεται πολύ, τό ενοίκιον τής σάλας είναι συνήθως 5 λίραι Αγγλίας ημερησίωςˑ από ποίον λοιπόν εξαρτάται η σχετική οικονομία: από τον εκτελεστήν του τραγουδιούˑ πρέπει νά είναι πεπειραμένος καί ψύχραιμος, νά μή χάνη τά λόγια του κι αν τα χάση νά τά διορθώση εκ τού προχείρου, γιά νά μή χαλάση το κερί, που στοιχίζει 400 δραχμάς, νά μήν κάνη λάθη στή μελωδία καί στο ρυθμό καί νά έχη φωνή για φωνογράφο, ήτοι μαλακή φωνή• τά δέ όργανα, ιδίως το βιολί στις ψηλές νότες και το βιολοντσέλλο καί τά χάλκινα στις χαμηλές, πρέπει νά παίζουν μαλακάˑ πολλές φορές όμως συμβαίνουν διάφορα απρόοπτα και επαναλαμβάνεται η εκτέλεσις ενός τραγουδιού τρεις, τέσσερες ή κι έξι φοράς ακόμη, πολλάκις δε αφήνει κανείς να βγούνε τραγούδια με λάθη, για λόγους οικονομίας χρόνου και κεριών.
Καθε εταιρία έχει το δικό της σύστημα στη φωνοληψία, καί ιδιαίτερα φωνοληπτικά μηχανήματα, ως επίσης καί διαφορετικές πάστες του κεριούˑ έχει κάθε μιά τά μυστικά της. που τά φυλάει μέ μεγάλην προσοχήν, γιαυτό καί απαγορεύεται η είσοδος εις το εργαστήριον των μηχανικών εις όλους ανεξαιρέτως.
Μετά τήν αποτύπωσιν επί τού κηρού, καί αφού τούτο κρυώση, είναιδυνατόν νά ακουσθή το αποτυπωθέν τεμάχιον δύο ή τρεις φοράς χάριν δοκιμής καί κατόπιν καταστρέφεται. Τα κεριά, όμως, που θά αποσταλούν στο εργοστάσιον δέν είναι δυνατόν νά τά ακούση κανείς, γι’ αυτό, αφού τελειώση η εγγραφή, αναμένονται μέ αγωνίαν τά δείγματα, που αποστέλλει τό εργοστάσιον μετά ένα έως δύο μήνας.
Μέ τήν παραλαβήν τών δειγμάτων αρχίζει η τελευταία περίοδος τής εγγραφής. Όσα τραγούδια απέτυχαν κατά τήν φωνοληψίαν, απορρίπτονται, καί γίνεται ο συνδυασμός τών επιτυχημένων εις πλάκες, αναλόγως μέ το σύστημα εκάστου εμπόρου φωνογραφικών πλακών.

2 «Μου αρέσει»